Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

FDM: Vejafgift til udlændinge vil også ramme danske bilister

Bilejernes organisation, FDM, frygter, at en vejafgift for udenlandske bilister også vil ramme danskere.

Den danske stat vil kunne score 300 millioner kroner på en vejafgift for udenlandske bilister. Men afgiften risikerer også at ramme danske bilister, mener FDM. (Foto: Linda Kastrup/Scanpix 2011)
Den danske stat vil kunne score 300 millioner kroner på en vejafgift for udenlandske bilister. Men afgiften risikerer også at ramme danske bilister, mener FDM. (Foto: Linda Kastrup/Scanpix 2011)

Danmark vil kunne tjene 300 millioner kroner årligt ved at indføre en såkaldt vejskat, som udenlandske bilister skal betale for at bruge de danske veje.

Sådan lyder det i et svar fra skatteminister Karsten Lauritzen (V) til Folketingets transportudvalg.

Et flertal uden om VLAK-regeringen er derfor klar til at kopiere Tysklands eksempel og indføre en vejskat, skriver dagbladet Information tirsdag.

Officielt gælder den tyske afgift alle personbiler, men ejere af tysk indregistrerede biler får kompensation i form af en modregning i bilens vægtafgift. I praksis går tyskere altså fri af vejskatten.

Men følger Danmark det tyske eksempel, vil en vejskat også ramme danske bilister på pengepungen, vurderer bilejernes organisation, FDM.

»Danske bilejere med ældre biler kommer til at skulle betale mere, end de bliver kompenseret for.«

»I forvejen har vi verdens største bilafgifter i Danmark, så det kan ikke være rimeligt, at danske bilister også skal til at betale for at køre på vejene, oven i alle de afgifter, de har i forvejen,« siger Torben Lund Kudsk, afdelingschef for økonomisk politisk sekretariat hos FDM.

I modsætning til Danmark, hvor bilejere lægger 50 milliarder kroner årligt i statskassen i afgifter, betaler tyskerne ikke registreringsafgift af deres biler, påpeger han.

Efter flere års forhandlinger fik Tyskland i foråret grønt lys fra EUs trafikkommissær til at indføre en vejskat fra 2019, som rammer udenlandske personbiler.

FDM tvivler dog på, om den tyske model overhovedet er lovlig.

»To medlemsstater Østrig og Holland er i øjeblikket i gang med at trække Tyskland for EU-retten, fordi de ganske enkelt ikke mener, at det, tyskerne er i gang med, er lovligt,« siger Torben Lund Kudsk.

Derudover mener han ikke, at den trafikmængde af udenlandske personbiler, der kører i Danmark, er stor nok til, at vejafgifter kan blive et positivt regnestykke for den danske stat.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.