Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Far taler ud om sin 17-årige søns død: Så kigger Hans bare og siger »jeg kan ikke klare mere«

En gymnasieelev fra Birkerød døde nytårsdag af meningitis efter at have ringet forgæves til 1813. Nu fortæller hans far om familiens reaktion.

Hans Graham Petersen og hans forældre ringede to gange til akuttelefonen 1813 pga. stærke smerter, men den 17-årige dreng kom først på hospitalet 22 timer efter det første opkald og blev erklæret død af meningitis nytårsmorgen. Nu taler hans far, Ivar Petersen, ud om det døgn, hvor familien mistede deres søn.

»Vi stiller os på hver side af hans hoved. Vi fortæller ham, at vi elsker ham, og han kigger op på os og siger, at han også elsker os rigtig meget. Så træder vi et skridt tilbage, og han hoster noget slim op, som sygeplejersken hjælper med at tage imod. Så kigger han og siger bare: Jeg kan ikke klare mere. Og så dør han,« fortæller Ivar Petersen til DR.

17-årige Hans Graham Petersen var en helt almindelig og fysisk aktiv gymnasieelev på Birkerød Gymnasium, der skulle holde nytårsaften med sine venner hjemme i Farum, fortæller hans far til DR.

Vennerne skulle først have været til middag hjemme hos Hans og have spist sushi i festligt lag, og derefter skulle flere venner have stødt til selskabet senere, mens forældrene var til middag hos naboerne.

Men da forældrene kom for at hente sushi til drengene omkring klokken 16, var der noget galt, fortæller Ivar Petersen. Hans var rigtig sløj og var nervøs for, at han skulle aflyse festen. Det gjorde han  en time senere, for selv om han havde hvilet sig, fik han det ikke bedre. Termometret viste 39,5 grader.

Hans kastede op, havde ondt i nakken, leddene og hovedet og bad sin far ringe til akuttelefonen 1813 hos Region Hovedstaden. Den 17-årige dreng havde allerede på det tidspunkt mistanke om, at det kunne være meningitis, for han havde googlet symptomerne. Det sagde hans far ikke noget om til akuttelefonen.

Her konkluderede man, at Hans nok havde en slem influenza, og det blev anbefalet, at han hvilede sig og tog nogle panodiler.

Hans' forældre tog til nytårsfest, mens sønnen hvilede sig, og de kom og tjekkede ham indimellem. Da de kom hjem ved 01:30-tiden, havde han igen fået det dårligere og tog noget mere smertestillende.

Kvart over fem natten til 1. januar ringede Hans selv til akuttelefonen, hvor han blev bedt om at sende billeder af et udslæt, han havde fået flere steder på kroppen, som lignede små sorte prikker. 26 minutter efter det opkald ringede akuttelefonen tilbage efter at have kigget på billederne - prikkerne kan nemlig være tegn på blodforgiftning forårsaget af meningokok-bakterier.

Akuttelefonen sendte ikke en ambulance, men aftalte med Hans, at hans forældre kørte Hans til Nordsjællands Hospital. Her fik han hjertestop tre gange, inden han blev overført til Rigshospitalet, hvor han blev erklæret død nytårsdag klokken 15:58.

Det kan være et spørgsmål om minutter, der afgør, om man overlever meningitis, så nu sidder hans familie tilbage med følelsen af, at der kan være begået alvorlige fejl under forløbet.

»Jeg er overhovedet ikke ude på at hænge nogen ud eller pege fingre efter en bestemt person. Man kan altid begå fejl, men hvis der bliver begået fejl, så skal vi lære af dem. Hans er død, og det kan vi ikke gøre noget ved. Vi får aldrig Hans tilbage andet end i vores minder og vores hjerter. Men hvis der skal komme noget godt ud af det her, så skal vi lære af fejlene, så der ikke er flere forældre, der skal gennemgå vores mareridt,« siger Ivar Petersen til Sjællandske Medier.

På Facebook skriver Ivar Petersen, at det ifølge ham var en jordemoder, der tog imod Hans' opkald til 1813.

»Kære venner., En detalje omkring forløbet fokuserer på, at det var en jordemoder, der tog Hans' 1813 opkald. Vi har som borgere krav på at dem, der visiterer os til vores sundhedssystem, har kvalifikationerne til at gøre det. Om den pågældende person havde det, eller ej, ved jeg ikke - det er langt uden for min kompetenceområde at vurdere det - det må andre afgøre,« skriver Ivar Petersen blandt andet.

Ivar Petersen føler dog med den person, der modtog opkaldet, skriver han.

»Men der er et menneske. Et menneske, der har skullet kæmpe hårdt for at få adgang til jordemoderstudiet. Som har skullet fuldføre studiet. Det har krævet en vilje og sandsynligvis et indædt ønske om at være med til det smukkeste der findes: At bringe liv til verdenen. Tænk hvordan den person må have det nu, indblandet i et frygteligt forløb, der er endt med det stik modsatte. Hun har min medfølelse. Jeg ville ønske, jeg kunne give hende et knus. Når vi søger efter de fejl, der er begået, så gå efter bolden, ikke spilleren. Jeg mener af hele mit hjerte, at fejlen ligger i kulturen og systemet, ikke hos personen.«

Personalet på akuttelefonen er nu blevet meldt til politiet. De har i en mail til DR erkendt, at der er blevet begået en fejl.

»Vi burde have sendt en ambulance i stedet for lade forældrene køre til hospitalet med deres søn,« skriver de.

Ivar Petersen beskriver Hans Graham Petersen som en ung mand med holdninger, som han stod ved, og som elskede at spille fodbold og var stor fan af fodboldklubben FCK.

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.