Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

FAKTA: Efter planen åbner Cityringen i juli 2019

De første passagerer kan formentlig rejse mellem metroens underjordiske stationer på Cityringen i 2019.

Arkivfoto.
Arkivfoto.

Mandag stopper tunnelboremaskinernes rumlen, da de afslutter deres arbejde på metrolinjen Cityringen i København.

Det er første skridt mod den færdige metro, som efter planen er køreklar til sommer 2019. Læs om den nye metrolinje her.

* De første passagerer kan formentlig tage Cityringen i juli 2019. Byggeriet begyndte i efteråret 2011.

* Metrolinjen bliver en 15,5 kilometer lang underjordisk tunnel.

* Den får 17 stationer, som vil forbinde Københavns Hovedbanegård, Indre By, Østerbro, Nørrebro, Vesterbro og Frederiksberg.

* Det vil tage 24 minutter at køre hele Cityringen rundt.

* Antallet af metropassagerer forventes at stige markant. I 2016 kørte 60 millioner passagerer med metro. Når Cityringen åbner om nogle år, forventes 130 millioner passagerer at rejse med metroen.

* Cityringen koster 22,2 milliarder kroner at bygge.

* Efterfølgende vil Cityringen blive suppleret af Nordhavnslinjen, og i 2023 skal Sydhavnslinjen åbne.

Kilde: Metroselskabet.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.