Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Færre flygtninge søger mod Øresund

Den mindskede flytningestrøm over Øresund får pendlerne til at ønske mindre politikontrol.

Øresund bruges meget mindre som passage for flygtninge, der søger mod Sverige. Foto: Asger Ladefoged
Øresund bruges meget mindre som passage for flygtninge, der søger mod Sverige. Foto: Asger Ladefoged

Den svenske grænsekontrol har den seneste uge ikke stoppet en eneste asylansøger på vej fra Danmark til Sverige via Øresund.

På samme måde er der i de forudgående måneder blevet stoppet færre end fem flygtninge om ugen på den svenske side af Øresund. Lige fra færgen i Helsingborg til bilbroen i Lernacken og togstationen i Hyllie.

Dermed lever kontrollen op til de svenske hensigter, og på stationen i Hyllie er den da heller ikke helt så finmasket som for få måneder siden. Den bliver nu beskrevet som »delvis og ikke 100 procent«.

Ifølge talskvinden for svensk politi Region Syd, Ewa-Gun Westford, »er der kontrol, og det vil der være døgnet rundt, men ikke med alle tog.«

»Vi forsøger at være der, når det er nødvendigt,« siger hun.

Så der er sat en prop i Øresund?

»Ja, det kan man sige,« lyder det fra Ewa-Gun Westford:

»Vi har også vores kernevirksomhed, som vil skal varetage, og vi er nu inde i en ferie­periode.«

Men, understreger hun, nettet vil, uanset hvor meget svensk politi kontrollerer, altid være mere eller mindre grovmasket. Således er hun og politiet »vidende om«, at flygtninge krydser Øresund hængende under lastbiler. Dertil kommer, at flygtninge i flere tilfælde har forsøgt at komme over Sundet ved at vandre gennem togtunnelen. Ja, 12. maj lykkedes det sågar fem flygtninge at komme hele vejen til Sverige gennem tunnelen fra Kastrup til Peberholm og derfra videre på broen til Sverige.

Svenskerne har for nylig besluttet at forlænge grænsekontrollen til november for fortsat at have styr på flygtninge. På stationen i Hyllie bliver den bl.a. varetaget af 72 civilt ansatte kontrollanter, der dog ikke må udføre kontrol uden tilstedeværelse af politi.

Det er endnu uklart, hvor længe ID-kontrollen i Københavns Lufthavn i Kastrup af togpassagerer til Sverige vil fortsætte. Den begyndte 4. januar efter krav fra den svenske regering og bliver varetaget af DSB og Skånetrafikken i forbindelse med deres såkaldt transportøransvar, der pålægger dem at tjekke rejsendes billed-ID.

Utilfredse pendlere

Ifølge Pendlerforeningens formand, Michael Randropp, bekræfter meldingen fra Sverige, at der ikke er behov for mere end ét sted at foretage såvel grænsekontrol som den kontrol, som transportørerne står for.

»Kastrup er oplagt sted. Det ville lette livet for togpendlerne og betyde store besparelser,« vurderer han.

Oplysningerne fra svensk politi kommer samtidig med, at en ny rapport fra fra Øresundsinstituttet når frem til, at mange pendlere oplever store problemer pga. kontrollerne. Deres daglige rejsetid er øget med 30-60 minutter, og de melder om voksende problemer med alt fra stress til træthed.

Undersøgelsen beskrevet i rapporten er foretaget i februar og marts, og ifølge Michael Randropp er »situationen ikke blevet bedre siden«. »Der er massive problemer for mange mennesker,« siger han:

»Når man begynder på turen ved man jo ikke, hvornår man er fremme. Det er ikke bare kontrollen. Måske bryder toget ned, eller der løber folk ind i tunnelen, så trafikken står stille. Nogle gange i tre timer.«

Som han ser det, rimer grænsekontrol ikke med den politiske ambition om et Greater Copenhagen. »Folk har derimod det indtryk, at grænsen mellem Danmark og Sverige er vendt tilbage,« siger han.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.