Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Færre danskere kommer til skade i trafikken

De seneste ti år er antallet af personer, som kommer til skade i trafikken, mere end halveret.

Det er blevet mere sikkert at færdes i trafikken, viser nye tal fra Vejdirektoratet. (Genrefoto) Free/Colourbox.com
Det er blevet mere sikkert at færdes i trafikken, viser nye tal fra Vejdirektoratet. (Genrefoto) Free/Colourbox.com

Det er blevet sikrere at færdes på de danske veje.

Det viser tal fra Vejdirektoratet, der lørdag i en pressemeddelelse kan offentliggøre den pæneste statistik, siden man for over 80 år siden begyndte at tælle antallet af ulykker.

- Vi er helt sikkert nået langt med trafiksikkerhedsarbejdet i Danmark, og det er naturligvis glædeligt, at vi år efter år sætter nye rekorder for færre tilskadekomne i trafikken, skriver Marianne Foldberg Steffensen, leder af Vejdirektoratets trafiksikkerhedsafdeling.

178 blev sidste år dræbt i trafikulykker, mens 3156 kom til skade.

Tallene tyder på, at danskerne er begyndt at tænke sig bedre om, inden de sætter sig berusede bag rettet. Sammenlignet med for fem år siden kommer 38 procent færre til skader i ulykker, hvor spiritus er involveret.

- Det er heldigvis blevet mindre acceptabelt at ?liste branderten hjem? ad de små veje, men vi ved, at spiritus ? sammen med for høj fart og uopmærksomhed ? spiller en rolle for, at vi blandt andet stadig ser mange eneulykker, skriver Marianne Foldberg Steffensen.

Hvis man kører i grøften eller ind i et træ, kaldes det en eneulykke. Det er på den måde, at de fleste kommer til skade. 34 procent af disse ulykker skyldtes sidste år spiritus.

Selv om færre danskere generelt kommer til skade i trafikken, går det den forkerte vej for motorcyklisterne.

Alene fredag mistede to motorcyklister livet. I tredje kvartal sidste år blev otte motorcyklister blev dræbt, mens 114 kom til skade. Det er de højeste tal, man har set de seneste år.

- Ulykkestallene for 2015 viser, at det særligt er mænd i alderen 25-29 og 50-59 år, der er involveret i motorcykelulykkerne, så det er vigtigt at have fokus på, at det ikke kun er de unge mænd, der kommer til skade i trafikken, skriver Marianne Foldberg Steffensen.

Politiet skønner ifølge Vejdirektoratet, at 20 procent af ulykkerne skyldes, at motorcyklisterne kører for hurtigt.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.