Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Erhvervslivet vil have it på skoleskemaet

Der er stort behov for it-specialister, derfor skal folkeskoleelever lære at programmere, siger erhvervslivet.

København: It-programmering er det 21. århundredes sprog.

Desværre får folkeskoleeleverne ikke nok undervisning i den nye teknologi, og det betyder, at de heller ikke senere bliver interesseret i faget og får lyst til at studere det på universitetet.

Sådan lyder det fra brancheorganisationen IT-branchen, som kalder det et stort problem. Det skriver Berlingske.

Derfor ønsker den, at it bliver et selvstændigt fag i skolen på linje med dansk og matematik, mens blandt andet programmering skal integreres i alle fag.

- Det er et kæmpe problem for væksten i Danmark og den internationale konkurrenceevne, at vi ikke kan få nok til at interessere sig for de job, siger Mette Lundberg, der er direktør for politik og kommunikation i IT-Branchen.

- Ligesom det er nødvendigt at lære grammatikken i dansk og regnereglerne i matematik, er det vigtigt, at alle børn og unge lærer de bagvedliggende regler for it, så de bedre kan forstå og agere i en digital hverdag.

Der er rigtig gode jobmuligheder inden for programmering. Det danske erhvervsliv kan ikke besætte de ledige stillinger. I øjeblikket mangler der 3000 it-specialister i Danmark. Det tal kan fordobles allerede til næste år.

Fra både Dansk Industri og Dansk Erhverv lyder der også en efterspørgsel på IT-undervisning i folkeskolen, skriver avisen.

- Vi er midt i en digital omstilling, og derfor bør det være obligatorisk, at børn i folkeskolen lærer det digitale sprog. Egentligt er det ærgerligt, at det ikke for længst er blevet indført som obligatorisk fag, siger Jens Klarskov, som er administrerende direktør i Dansk Erhverv.

Siden folkeskolereformen har programmering været en del af pensum i folkeskolen, men i et meget lille omfang.

Men mange lærere har ikke kompetencerne, siger formanden for undervisningsudvalget i Danmarks Lærerforening, Bjørn Hansen.

- Der er en del lærere, der arbejder med it, og som kan programmere. De skal også nok få det med i deres undervisning, men der er en hel del lærere, som har brug for at blive kompetenceudviklet, siger han til Ritzau.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.