Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Er niveauet i danske gymnasier for lavt? Her er de udvekslingsstuderendes dom

Med sin kritik af det faglige niveau i danske gymnasier sammenlignet med high schools i USA har 16-årige Marcus Randrup startet en heftig debat. For hvor er undervisningen bedst? Berlingske har spurgt fire andre gymnasieelever, der har studeret et år i forskellige lande.

Laurids, Nethe, Emil og Frederikke har alle været et år på high school i udlandet. Nogen har været mere imponerede over det faglige niveau ude, mens andre mener, niveauet i Danmark er højest.
Laurids, Nethe, Emil og Frederikke har alle været et år på high school i udlandet. Nogen har været mere imponerede over det faglige niveau ude, mens andre mener, niveauet i Danmark er højest.

Marcus Randrups udtalelse om, at »undervisningen i en dansk 1. g svarer til det, jeg lærte i 7. klasse i USA«, har onsdag skabt debat. Mens flere af Berlingskes læsere på de sociale medier giver Marcus ret i, at det danske uddannelsessystem halter bagud, har andre en helt anden opfattelse.

Hos en af de større udvekslingsorganisationer MyEducation, der sender hundredvis af elever på udveksling på high schools rundt om i verden, er man vant til at klæde de unge på til at skulle på udveksling. Men Marianne Vittarp Holt, der er program manager, har svært ved at sige noget om, hvordan eleverne oplever det faglige niveau i udlandet.

»Det er svært at sige noget generelt om det faglige niveau, fordi der er forskel på, hvordan niveauet er på de enkelte high schools,« siger hun.

Marianne Vittarp Holt påpeger i stedet, at der er forskel på den måde, som man arbejder på. Mens der er mere gruppearbejde i Danmark, er der mere tavleundervisning og tests i udlandet. Og så kan det  have større konsekvenser, hvis man ikke følger reglerne og laver sine ting. En påtale i Danmark kan bestå i en eftersidning i udlandet.

For at få et større indblik i, hvordan de unge oplever udenlandske high schools versus gymnasiet herhjemme, har Berlingske snakket med fire af de unge, der for nylig har været afsted med MyEducation i forskellige lande.

Emil var i USA - »Der var ikke særlig høje krav«

Hvor synes du, det faglige niveau er højest. På Tripp-Delmont High School i USA eller på Nærum Gymnasium?

»Jeg synes helt klart, det faglige niveau er højest i Danmark. I Midtvesten i USA, hvor jeg var, var uddannelse ikke noget, eleverne prioriterede særlig højt. Lærerne prøvede at have høj disciplin, men det fungerede ikke, for eleverne havde ikke meget respekt for dem. Mange elever havde ikke rigtig nogen ambition med at være i skolen, de gad i virkeligheden ikke gå der, og derfor var de ikke særlig motiverede. Der var selvfølgelig en lille del, som virkelig tog sig sammen. I Danmark kan man mærke et karakterræs, der er flere ambitioner fra eleverne og højere krav fra lærerne,« siger 17-årige Emil Voigt, der gik på Tripp-Delmont High School i South Dakota i USA år 2014-2015, og som nu er ved at afslutte 1. g på Nærum Gymnasium.

Hvilken forskel i undervisningen har gjort størst indtryk på dig?

»Det er nok det faglige niveau. Der var ikke særlig høje krav til, hvad vi skulle kunne i USA. Man fik lektier for hver dag, og alt blev noteret, men selvom jeg fik flere lektier for i USA end herhjemme, virkede det som mindre, fordi det var så let. Jeg er ikke den mest ambitiøse i skolen, men jeg var på noget, der hedder Honor Roll derovre, fordi jeg havde skolens andenhøjeste gennemsnit. Og det siger altså mere om skolen, end det gør om mig.«

Baseret på din udlandsoplevelse er der så noget, du mener, bør ændres i den danske undervisningskultur?

»Vi kunne godt lære noget af at have en school spirit. Alle high schools i USA har det. Jeg kan mærke, at mit gymnasium er begyndt at gøre det lidt. Det betyder, at hele skolen går op i, når fodboldholdet spiller mod andre gymnasier eller at have cykelforeninger og lektiecaféer, som er arrangeret af eleverne. Det er en amerikansk ting, som vi godt kunne tage til os. Når folk går mere op i det sociale, går de tit også mere op i det faglige.«

Nethe var i New Zealand - »De var mere strukturerede«

Hvor synes du, det faglige niveau er højest. På Fielding High School i New Zealand eller på Handelsskolen i Svendborg?

»Det var helt sikkert i New Zealand. Det var meget struktureret, og der var forskellige sværhedsgrader, så hvis du var bedre til et fag, fik du ikke bare en anden opgave, men kom op på et højere niveau med en masse, der var på samme niveau som dig. Det synes jeg, var rigtig godt, og det har vi ikke mulighed for i Danmark. Niveauet var særligt højere i matematik og engelsk,« siger 18-årige Nethe Orsero, der gik på Fielding High School i byen Fielding år 2014-2015, og som nu går på Handelsskole i Svendborg.

Hvilken forskel i undervisningen har gjort størst indtryk på dig?

»I New Zealand brugte vi overhovedet ikke IT, alt forgik i vores hæfter og bøger. Her på Handelsskolen er IT en stor del af vores undervisning, hvilket jeg egentlig synes er en rigtig god ting. Derudover var der stor respekt for lærerne på New Zealand, og dermed var man mere fokuseret og lærte mere, fordi man lyttede mere. I Danmark gør det ikke noget, at man lige sidder og kigger lidt på sin mobil. Det bliver der ikke rigtig sagt noget til.«

Baseret på din udlandsoplevelse er der så noget, du mener, bør ændres i den danske undervisningskultur?

»Der er virkelig nogle problemer med strukturen i det danske undervisningssystem i forhold til, hvad jeg har oplevet i New Zealand, hvor der var meget styr på tingene. I New Zealand var der et hieraki blandt lærerne og nogle teams, som bestemte, hvad de forskellige lærere skulle undervise i de forskellige dage. I Danmark er det mere frit, og man gør, hvad man lige vil. I New Zealand var der en fast dagsorden for, hvad vi skulle lære, og vi lærte det. Generelt var der en stor skoleånd, og jeg tror bare, der var en helt anden respekt for skole og undervisning dernede.«

Laurids var i Australien - »Selvom de er strengere, var niveauet ikke højere«

Hvor synes du, det faglige niveau er højest. På Heathcote High School i Australien eller på dit nuværende gymnasium, Roskilde Katedralskole?

»Niveauet er helt klart højest i Danmark. I Australien går man i skoleuniformer og siger Sir og Miss, så det virker strengere, men fagligt er de ikke specielt langt fremme i forhold til os. Vi skulle lave lektier, med de fulgte ikke særlig tit op på, om vi havde gjort det, så ofte kunne man lade være. Og så stillede lærerne i Australien ikke så mange spørgsmål til eleverne, og der kom ikke så mange debatter. I Australien skrev de noget op på tavlen, og så skulle vi skrive ned og så huske det, til når vi havde tests. Jeg har altid troet, at andre lande havde et højere niveau, men selvom de er strengere, fandt jeg ud af, at niveauet ikke var højere,« siger 17-årige Laurids Kawauchi, der gik på Heathcote High School i byen Engadine år 2014-2015, og som nu er ved at afslutte 1. g på Roskilde Katedralskole.

Hvilken forskel i undervisningen har gjort størst indtryk på dig?

»Disciplinen. Jeg synes slet ikke, den var specielt høj derned i forhold til rygterne. På nogle af de første hold, jeg var på dernede, var der nogle, der var de ret flabede over for lærerne og svarede igen. Jeg var faktisk ret chokeret den første dag. Det har jeg ikke oplevet så meget i Danmark.«

Baseret på din udlandsoplevelse er der så noget, du mener, bør ændres i den danske undervisningskultur?

»Nej, det synes jeg faktisk ikke. Det fungerer jo meget godt, som det er, ligesom det også fungerer for australierne, selvom jeg ikke var så begejstret for deres skolesystem.«

Frederikke var i Storbritannien - »Ikke den store forskel«

Hvor synes du, det faglige niveau er højest. På North Bromsgrove High School i Storbritannien eller på Nyborg Gymnasium?

»Jeg havde ikke så mange boglige fag i Storbritannien. Mine fag på skolen var hovedsageligt kreative, men min oplevelse af det faglige er, at det var meget ligesom herhjemme. Jeg synes ikke, at der var den store forskel på niveauet,« siger 17-årige Frederikke Melgaard, der gik på North Bromsgrove High School i Worcestershire år 2014-2015, og som nu er ved at afslutte 1. g på Nyborg Gymnasium.

Hvad er den mest markante forskel på undervisningen?

»Jeg synes, undervisningen er meget ens. Den største forskel er nok elevernes indstilling til undervisningen. Herhjemme tager vi mere løst på tingene, mens de er mere disciplinerede derovre. Hvis læreren i Storbritannien bad os om at lave en opgave og gik ud af klasselokalet, var alle elever meget fokuserede. Herhjemme begynder man hurtigere at snakke om noget andet.«

Baseret på din udlandsoplevelse er der så noget, du mener, bør ændres i den danske undervisningskultur?

»Jeg oplevede ikke en eneste gang, at der var noget, der var aflyst. Det oplever man meget herhjemme. Vi arbejdede også mere individuelt derovre. Det gør, at man bliver mere sikker på sig selv, når man får lov til at gøre noget helt alene. I gymnasiet herhjemme har vi rigtig meget gruppearbejde. Vi kunne godt blive bedre til at variere det lidt mere. Der kan nemt gå snak i det herhjemme, som ikke handler om det faglige.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.