Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Elever er »rigtig, rigtig ærgerlige« over PISA-resultater

Det er ikke betryggende, at danske elever klarer sig dårligere i matematik, mener Danske Skoleelever, som sætter sin lid til skolereformen.

ARKIVFOTO 2007 af læsning i folkeskolen.
ARKIVFOTO 2007 af læsning i folkeskolen.

De danske skoleelever er ifølge den nyeste PISA-undersøgelse for 2012 fortsat dårligere til matematik, og det er »rigtig, rigtig ærgerligt«, lyder det fra Danske Skoleelevers formand, Agnete Vienberg Hansen.

»Det er vildt, at vi er blevet dårligere til det her fag. Men det overrasker mig ikke, at det netop er matematik, for det er et fag, vi ikke har haft ret megen nytænkning i inden for de seneste år. Det er meget ubetryggende for mig at vide, at det er mig og mine klassekammerater - dem, jeg skal studere med og arbejde sammen med senere - der er så dårlige til matematik,« siger elevformanden.

I den netop offentliggjorte PISA-undersøgelse, der har fokus på matematik, ligger Danmark med sine 500 point lige over OECD-gennemsnittet på 494 point i matematik, men de danske elever er gået markant tilbage siden 2003, hvor PISA sidst havde fokus på matematik i sin undersøgelse. Her lå scoren nemlig på 514 point.

»Jeg håber, at matematiklærere rundt omkring i landet tager de her resultater til sig og prøver at tænke over, hvad de kan gøre for at forbedre deres egen undervisning. Det vil den kommende folkeskolereform forhåbentlig hjælpe med,« siger Agnete Vienberg Hansen, der efterlyser mere fokus på matematik hos både skolelærere og -ledere.

Mens de danske elever klarer sig dårligere i matematik, er niveauet i læsning og naturfag stort set uændret, og Danmark ligger på det gennemsnitlige niveau for OECD-landene. Undersøgelsen viser også, at gruppen af dygtige elever i den danske folkeskole er skrumpet, og det er Agnete Vienberg Hansen bekymret over.

»Det er forfærdeligt, at vi har rigtig få meget dygtige elever. Der skal vi med reformen virkelig ind og tænke over, hvad vi kan gøre for at understøtte dem. Her er niveaudeling og holddeling efter min mening nogle af løsningerne. Der er rigtig mange muligheder for at understøtte de fagligt stærke elever med reformen - vi skal bare gribe dem,« siger hun.

Har du spørgsmål til PISA-undersøgelsen? I morgen, onsdag kl. 12, har du på b.dk chancen for at stille spørgsmål direkte til professor Niels Egelund, når han liveinterviewes af Berlingske-journalist Bodil Jessen. Du kan også sende dit spørgsmål på forhånd til boj@berlingske.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.