Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Eksperter vil have folkeskolen til at satse digitalt

Danmark risikerer at tabe terræn digitalt, hvis eleverne i folkeskolen ikke lærer at udvikle med IT, advarer eksperter. Børne- og undervisningsministeren erkender, at der kan gøres mere.

Flere IT-eksperter vurderer, at Danmarks ambitioner om digital vækst risikerer at smuldre, hvis eleverne i folkeskolen ikke lærer at udvikle og skabe med IT. Det skriver Mandag Morgens månedsmagasin, Navigation.

»Det er helt essentielt, at skoleeleverne lærer den logik, metodik og struktur, som peger frem mod udvikling af IT. Uanset hvilket job du vælger i dag, så indeholder det et element af IT,« siger Klaus Kvorning Hansen, formand for interesseorganisationen DANSK IT og it-chef på Københavns Universitet, til Navigation.

Tilsvarende toner lyder fra Morten Misfeldt, der er lektor på Aalborg Universitets Institut for Læring og Filosofi:

»Mens programmering tidligere var noget, der kun foregik på en skærm, er det i dag en integreret del af egentlig produktudvikling. Derfor er det underligt, at der ikke er skruet op for den del, når digitaliseringen fylder mere i samfundsøkonomien,« siger han til Navigation.

Eksperternes efterlysning af en forstærket IT-satsning i folkeskolen kommer i kølvandet på, at flere lande på det seneste er begyndt at eksperimentere med at undervise i de såkaldte IT-skaberkompetencer på grundskoleniveau. I New York blev 1.000 elever på sjette klassetrin i efteråret introduceret til tekniske kompetencer som webdesign, programmering, robotteknologi og mobil it. I Estland indfører en række skoler programmering fra første klasse.

Børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) medgiver, at regeringen indtil nu ikke har haft særskilt fokus på, at eleverne skal blive bedre til at udvikle IT:

»Lige nu går vores satsning ud på at udvikle flere digitale læremidler og få kommunerne til at sørge for, at IT-infrastrukturen fungerer i 2014. På det tidspunkt vil vi have fundamentet til at give det et yderligere skub,« siger hun til Navigation og understreger, at IT-dimensionen skal indtænkes i en kommende reform af folkeskolen.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.