Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Eksperter uenige om betydning af pendlerrabat

Kan det betale sig at give rabat til pendlerne over Storebæltsbroen, som Venstre foreslår? To eksperter er uenige om betydningen for lokalområdet og økonomien.

Venstre vil gøre det 40 procent billigere for pendlere at køre over Storebæltsbroen, og selv om der bare er 1.000 bilister, der får glæde af Venstres forslag, kan den lavere pendlerpris være fornuftig for samfundsøkonomien.

Det mener Mogens Fosgerau, der er professor i transportøkonomi ved DTU Transport.

»Jeg tror, betydningen vil være positiv for samfundet, fordi vi i forvejen har høje afgifter på transport og en ekstra afgift på Storebælt. Det hæmmer arbejdsmarkedsfunktionen. Samfundsøkonomisk vil jeg derfor forvente, det bliver en gevinst, selv om samfundet naturligvis ikke ændres radikalt ved dette træk,« siger Mogens Fosgerau, der erklærer sig enig med Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen (V), i, at prisnedsættelsen vil have betydning for det lokale erhvervsliv.

»Mit slag på tasken er, at der vil komme lidt under en fordobling af pendlere på broen. Det vil skabe lidt liv på arbejdsmarkedet på begge sider af Storebælt, og det er der en række samfundsmæssige fordele ved. Omvendt vil det give lidt mere trafik på Storebæltsbroen, hvilket giver en øget miljøbelastning,« siger Mogens Fosgerau.

Det er Venstres formand, Lars Løkke Rasmussen (V), der har præsenteret forslaget i et debatindlæg i Fyens Stiftstidende, og avisen har længe kæmpet for at slippe af med broafgiften, som hæmmer lokalområdet ifølge avisen.

Harry Lahrmann, der er trafikforsker ved Aalborg Universitet, mener dog, effekten af Venstres forslag kan give bagslag for fynboerne.

»Når man nedsætter prisen på at bevæge sig mellem to punkter, så ved vi, der kommer mere trafik. Men vi ved også, der er en tendens til, at den stærkeste af de to endepunkter trækker mest trafik. I dette tilfælde er det nok Sjælland og København. Det betyder, man risikerer at trække kræfterne ud af Fyn, hvilket næppe er hensigten,« siger Harry Lahrmann og nedtoner derudover betydningen af Venstres pendlerrabat.

»Denne øvelse vil få en fuldstændig marginal betydning, fordi det er et stærkt begrænset antal mennesker, der pendler over broen,« siger trafikforskeren.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.