Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Eksperter: Facebookdata bruges til at manipulere vælgere

Facebook er et demokratisk problem. Politikere skal til at bruge det med meget stor omtanke, mener ekspert.

Facebook bruger dine likes, dine opslag, dine slettede opslag, dine billeder, din vennegruppe og meget mere til at indsamle data, som eksempelvis virksomheder og politikere kan bruge til at målrette deres annoncer.
Facebook bruger dine likes, dine opslag, dine slettede opslag, dine billeder, din vennegruppe og meget mere til at indsamle data, som eksempelvis virksomheder og politikere kan bruge til at målrette deres annoncer.

Selskabet Cambridge Analytica er beskyldt for at misbruge Facebookdata til at hjælpe Donald Trump under den amerikanske præsidentvalgkamp.

Det er dog ikke kun i USA, at Facebookdata bliver brugt politisk. Det sker også i Danmark, fortæller Anders Kjærulff, der er radiovært på magasinet "Aflyttet" på Radio 24syv.

»Facebook lever af at samle data og sælge det til hvem som helst. Danske politiske partier køber også data af Facebook med det formål at manipulere vælgerne,« siger Anders Kjærulff.

Han er desuden teknologikritiker, tidligere vært på Harddisken på P1, og så holder han foredrag om overvågningssamfundet og digitaliseringens mørke sider.

Brugen af Facebookdata er et "massivt politisk problem", mener både Kjærulff og formand for it-Politisk Forening Jesper Lund.

»Det er meget problematisk, fordi Facebook ændrer konceptet for, hvordan det repræsentative demokrati fungerer. Partierne ved, hvad der interesserer de enkelte vælgere, så de kan manipuleres til at stemme på et bestemt parti,« siger Jesper Lund.

Han mener, det er et skridt på vej væk fra det repræsentative demokrati, fordi partierne ikke behøver at fremlægge hele politiske programmer, som de står på mål for.

»Du risikerer at fremme en politisk uansvarlighed, fordi du forsøger at manipulere den enkelte vælger til at stemme på dig ved at målrette markedsføringen,« siger Jesper Lund.

Anders Kjærulff fortæller, at der er en model, som deler folk op i fem kategorier. Den mest benyttede er den neurotiske kategori, hvor folk er nemme at påvirke, fordi de reagerer på følelsesmæssige indtryk.

Mod dem vil man så typisk målrette videoer eller annoncer, der spiller på deres frygt, fordi man ved, at de vil reagere på det.

Han er stor modstander af politikernes hyppige brug af Facebook.

»Politikere skal til at bruge Facebook med meget stor omtanke.«

»Efter min mening svarer de målrettede budskaber til at købe vælgeropbakning via rockere eller narkohandlere, for det er et sygt system, måden hvorpå man samler data sammen,« siger Kjærulff.

Han fortæller, at fremtiden formentlig byder på kunstig intelligens, der kan lave målrettede videoer til den enkelte, så man ikke behøver at bruge bemanding på det.

»Det er et politisk og demokratisk problem, for vi kigger ind i en fremtid, hvor vi ikke ved hvem eller hvad, der manipulerer os,« siger han.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.