Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Ekspert: Danske logoer er for kedelige - men et er meget bedre end de andre

»Røvsygt« kaldte Nationalmuseets nye direktør, Rane Willerslev, i denne uge museets logo. Branding-ekspert er enig. Museers logoer skal invitere gæsterne ind. Det gør de bare ikke.

Ian Wisler-Poulsen sætter lidt flere ord på kritikken af Nationalmuseets logo end museumsdirektør Rane Willerslev gjorde i Berlingske i denne uge.

Han er i designbranchen anerkendt for sine foredrag, workshops og bøger om design og branding og servicedesign.

»De tre N’er fortæller, at her kan jeg komme og kigge på nogle ting og være stille. Gå stille på gangene. Ikke løbe. Ikke interagere. Men det er ikke det indtryk, jeg får, når jeg er på Nationalmuseet. De prøver bestemt at give folk nogle oplevelser. Deres logo siger bare noget andet, og så går gæsterne et andet sted hen.«

Ian Wisler-Poulsen er såkaldt Customer Experience Manager i Tivoliakademiet og underviser i, hvordan man udvikler de bedste kundeoplevelser. Og det er ikke just interaktion med gæsterne, museer som Arken, Louisiana og Moesgaard tilbyder, hvis man ser på deres logo eller visuelle identitet, mener han.

Berlingske har sendt en række logoer for turistattraktioner, museer og historiske seværdigheder til Ian Wisler-Poulsen, for at høre hans dom.

»De historiske institutioner fortæller mig, at jeg skal forholde mig seriøst til dem. De inviterer mig ikke så meget. Logoerne er generelt mørke og stringente og inviterer ikke til udforskning. Mange af dem er for stringente, statiske og lidt kedelige i forhold til det, jeg oplever, når jeg kommer der.«

Et slidt eksempel i reklamebranchen er Nikes logo med vingen fra den græske sagn-gudinde Nike. Slidt eller ej, så er det ifølge Ian Wisler-Poulsen et eksempel, andre kan lære af.

»Nikes logo inviterer mig til det, jeg skal gøre. Jeg skal føle, jeg flyver af sted, når jeg har deres udstyr på. Det bliver så understøttet af deres pay off: »Just do it«.

Det kan synes overflødigt, at gå så meget op i et logo. Men logoet skal kunne kommunikere alt, og alle værdier skal kunne samles i mærket, mener Ian Wisler-Poulsen.

»Det er her, det hele skal udspringe fra. Mærket er en slags tragt, hvor alle værdierne skal koges ned til mærket, og så skal mærket være kernen for alt det, der kommer ud.«

Logoer bliver i stigende grad mere som Moesgaard Museums og Aros’ mere organiske og visuelle navnemærker og navnetræk. En tendens skabt af internettet og sociale medie, fordi brugere skal kunne søge på selve navnet, mener Ian Wisler-Poulsen.

Blandt de mærker eller logoer, hvor der, ifølge Ian Wisler-Poulsen, ikke er tilstrækkelig overensstemmelse mellem signalet, og det museet kan tilbyde er både Nationalmuseets Arkens i Ishøj.

»Arkens mærke er markant, men det er også identitetsløst og en smule kedeligt, fordi det blot er en skrifttype i sort og kursiv,« siger Ian Wisler-Poulsen.

På museets brevpapir er ARKEN dog skrevet i rødt.

Arkens direktør Christian Gether er uenig i, at museets logo er kedeligt og ikke fortæller, hvad man har at tilbyde gæsterne.

»Vi har valgt vores logo, fordi det skal være tidløst. Det skal ikke være en rebusleg. Det er et klart billede, som signalerer præcision og enkelhed og fremtidstænkning. Det der med at et logo skal være en lille sjov historie, det duer OVERHOVEDET ikke. For har du forstået historien én gang, så er det kedeligt næste gang, du ser det.«

Ian Wisler-Poulsen understreger, at et logo ikke kan stå alene. Det skal bakkes op af aktiviteter og handlinger på selve institutionen eller museet.

»Mærket eller logoet skal minde os om, hvem de er, og det indgår som regel i en sammenhæng. Det bliver oftere og oftere sådan, at logoer bliver brugt sammen med noget, der inviterer til noget mere.«

Flere og flere logoer kan bevæge sig, fordi de skal kunne fungere på en skærm, fortæller han. På den måde bliver logoet dynamisk.

»Arken står klart frem, fordi skrifttypen er så markant og fed. Men den er også lidt identitetsløs og en smule kedelig. Den er er en af de mest kedelige af museernes, fordi den blot er en skrifttype i sort og kursiv.«
»Arken står klart frem, fordi skrifttypen er så markant og fed. Men den er også lidt identitetsløs og en smule kedelig. Den er er en af de mest kedelige af museernes, fordi den blot er en skrifttype i sort og kursiv.«

»Dette logo giver mig noget visuelt og organisk, at forholde mig til. Tager man skridtet videre, med et billede ind i skriften, så begynder man at fornemme, at der er en klar og let genkendelig identitet.«
»Dette logo giver mig noget visuelt og organisk, at forholde mig til. Tager man skridtet videre, med et billede ind i skriften, så begynder man at fornemme, at der er en klar og let genkendelig identitet.«

»Det er meget regelret og futuristisk med enkel skrift. Det der Museum Of Modern Art, som følger linjnerne i Louisiana – der bliver da leget lidt. Det er flot, men det inviterer mig ikke så meget til interaktion og indvolvering.«
»Det er meget regelret og futuristisk med enkel skrift. Det der Museum Of Modern Art, som følger linjnerne i Louisiana – der bliver da leget lidt. Det er flot, men det inviterer mig ikke så meget til interaktion og indvolvering.«

»Vadehavscentret har klare og enkle figurer. De er et stærkt og flot logo, men det bevæger sig over mod at være lidt coporate. I Vadehavscentrets logo kunne der næsten lige så godt have stået »Bank« nedeunder. I forhold til, hvad jeg forventer at opleve det sted, så er de en lille smule for kliniske. Men det er da mit indtryk, at de er top professionelle på det sted, og det bliver kun bekræftet af deres logo. Man tænker: Her er de med på beatet.«
»Vadehavscentret har klare og enkle figurer. De er et stærkt og flot logo, men det bevæger sig over mod at være lidt coporate. I Vadehavscentrets logo kunne der næsten lige så godt have stået »Bank« nedeunder. I forhold til, hvad jeg forventer at opleve det sted, så er de en lille smule for kliniske. Men det er da mit indtryk, at de er top professionelle på det sted, og det bliver kun bekræftet af deres logo. Man tænker: Her er de med på beatet.«

 »Der er for mange detaljer, som er svære at gengive i lille størrelse. Den er heller ikke så let genkendelig, fordi jeg lettere kan genkende simple former. Den ender med blot at være en bygning, som ikke er karakteristisk nok. Den enkle form står stærkere.« 
»Der er for mange detaljer, som er svære at gengive i lille størrelse. Den er heller ikke så let genkendelig, fordi jeg lettere kan genkende simple former. Den ender med blot at være en bygning, som ikke er karakteristisk nok. Den enkle form står stærkere.« 

»Fedt med et visuelt mærke. Det er meget lettere for brugeren, at huske og genkende det visuelle mærke. Man kan prøve at inkorporere det i skrifttypen, men det er lettere at afkode det i ren visuel form, som Lejre gør. Det er et stærkt mærke. De bruger figurer fra fortiden og træet i en kunstnerisk udforming, så jeg får en idé om stedet. Man kan så diskutere, om figuren er flot, men det er det, der gør mærket stærkt.«
»Fedt med et visuelt mærke. Det er meget lettere for brugeren, at huske og genkende det visuelle mærke. Man kan prøve at inkorporere det i skrifttypen, men det er lettere at afkode det i ren visuel form, som Lejre gør. Det er et stærkt mærke. De bruger figurer fra fortiden og træet i en kunstnerisk udforming, så jeg får en idé om stedet. Man kan så diskutere, om figuren er flot, men det er det, der gør mærket stærkt.«

»Det her er helt vildt godt. Det bedste af dem alle sammen. Knivskarpt. Figuren er enkel og let genkendelig. Og den røde farve er varm og legende, og inviterer hele familien i højere grad end Vadehavscenterets."
»Det her er helt vildt godt. Det bedste af dem alle sammen. Knivskarpt. Figuren er enkel og let genkendelig. Og den røde farve er varm og legende, og inviterer hele familien i højere grad end Vadehavscenterets."

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.