Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Efter kritik: Ombudsmand har kig på familiesammenføring

Udlændingemyndighederne og udlændingeminister Inger Støjberg (V) har et forklaringsproblem, efter at det er kommet frem, at sagsbehandlingstiderne for familiesammenføring er tredoblet, vurderer eksperter. Folketingets Ombudsmand er opmærksom på sagen.

Kubrum Habte er fra Eritrea og har ventet siden juli 2015 på at få sin familie - konen og datter - til Danmark. Familien befinder sig i Etiopiens hovedstad, Addis Ababa.
Kubrum Habte er fra Eritrea og har ventet siden juli 2015 på at få sin familie - konen og datter - til Danmark. Familien befinder sig i Etiopiens hovedstad, Addis Ababa.

Kritikken vokser i sagen om de stærkt stigende ventetider på familiesammenføring for flygtninge. Udlændingemyndighederne bruger alt for lang tid på at behandle sagerne om familiesammenføring, og stigningen i sagsbehandlingstiderne er så voldsom, at udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg (V) burde have reageret, lyder vurderingen fra eksperter. Samtidig er Folketingets Ombudsmand blevet opmærksom på familiesammenføringssagerne, efter at Berlingske fredag fortalte, at sagsbehandlingstiden for flygtninges familiesammenføring siden 2014 er gået fra gennemsnitligt 147 dage til 437 dage.

Kun inden for enkelte områder inden for forvaltningen er der eksakte grænser for sagsbehandlingstid, f.eks. offentlighedsloven. Ellers er sagsbehandlingstiderne elastiske.

»Men her er vi over det, man vil kalde rimelig sagsbehandlingstid, selv om sagerne kan være svære og kræve mange undersøgelser. Et år er simpelthen for lang tid,« siger Michael Gøtze, professor i forvaltningsret ved Københavns Universitet.

»Det er et problem for myndigheden og kunne være en sag for Folketingets Ombudsmand,« siger han.

I dagens udgave af Berlingske forklarer udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg (V), at regeringen har prioriteret at overflytte medarbejdere fra familiesammenføringsområdet til asylområdet, fordi der kom usædvanligt mange asylansøgere til Danmark i 2015.

»Man kan undre sig over, at regeringen har godkendt, at man laver den omprioritering – med så stor negativ effekt for sagsbehandlingstiden for familiesammenføring,« konstaterer Michael Gøtze.

Folketingets Ombudsmand kontrollerer offentlige myndigheder. Ombudsmanden interesser sig generelt for sagsbehandlingstider, også på udlændingeområdet, og modtager løbende konkrete klager på udlændingeområdet. Ombudsmanden har ikke nogen generel undersøgelse i gang inden for dette område, oplyser ombudsmand Jørgen Steen Sørensen.

»Men det er klart, at vi er opmærksomme på Berlingskes artikel, og at den selvfølgelig vil indgå i vores løbende overvejelser om, hvilke spørgsmål vi skal tage op,« siger Jørgen Steen Sørensen.

Udlændingestyrelsens egen målsætning for, hvor hurtigt en familiesammenføringssag skal behandles, var tidligere fem måneder. I dag er det såkaldte servicemål på 10 måneder.

I dagens udgave af Berlingske udtaler professor i forvaltningsret Carsten Henrichsen fra Københavns Universitet, at stigningen er så signifikant, at den ansvarlige minister – Inger Støjberg – burde have reageret for længst.

Han henviser til, at lige præcis familiesammenføring er et særligt følsomt område.

»Man kan ikke leve med så lange sagsbehandlingstider,« siger Carsten Henrichsen.

(Artiklen fortsætter efter grafikken)

Forvaltningsretsekspert Sten Bønsing, lektor i offentlig ret ved Aalborg Universitet, når frem til samme konklusion.

»Det er min vurdering, at stigningen er så kraftig, at Folketingets Ombudsmand vil kunne udtale kritik, selv om stigningen ikke nødvendigvis er ulovlig. Som forvaltningsmyndighed er man forpligtet på at handle, så sagsbehandlingstider ikke løber af sporet. Og man er forpligtet på at reagere, før det bliver ulovligt. Så ministeren bør reagere – og burde allerede have reageret,« siger Sten Bønsing.

Han understreger, at »ens sager skal behandles ens,« på samme måde som det vil være ulovligt bevidst at forsinke sager.

Bente Hagelund er jurist, ekspert i forvaltningsret og rektor for Folkeuniversitetet i København. Hun understreger, at der er forskel på, om sagsbehandlingen bevidst er trukket i langdrag, eller om det er sket mere eller mindre tilfældigt. Begge dele er dog forkert, forklarer hun.

»Når sagsbehandlingstiden bliver så lang, er det nærmest det samme som at henlægge sagerne, hvilket svarer til, at de bliver smidt om bag en radiator og glemt. Det er i strid med god forvaltningsskik, og hvis det sker bevidst, er det ulovligt. Ministeren skal naturligvis sørge for, at det ikke ender der,« siger Bente Hagelund.

Umiddelbart er der ikke optræk til politisk storm. Regeringens støtteparti, Dansk Folkeparti, er ikke kritisk. Udlændingeordfører Martin Henriksen mener tværtimod, at det er rimeligt, at sagsbehandlingstiderne er vokset til over ét år. Ministeren behøver heller ikke at prioritere flere ressourcer på at få sagsbehandlingstiderne nedbragt, mener han.

»Når sagsbehandlingstiderne er lange, er der nogle flygtninge, som vil fravælge Danmark, fordi det hurtigt rygtes, hvordan forholdene er. Derfor synes vi, det er godt, at sagsbehandlingstiderne for familiesammenføring er vokset til et mere rimeligt niveau. Men der er ikke truffet nogen politisk beslutning om, at sagsbehandlingstiderne skal blive længere,« siger han.

Både Udlændingestyrelsen og udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg har i svar til Berlingske forklaret, at de stigende sagsbehandlingstider skyldes de ekstra mange asylansøgere, især i 2015. Både styrelsen og ministeren står dog åbent ved, at man bevidst har flyttet ressourcer fra familiesammenføringsområdet til asylområdet.

»Vi bliver simpelthen nødt til at sikre, at tingene kan hænge sammen, og derfor har vi prioriteret at få behandlet de mange asylansøgninger først,« udtaler Inger Støjberg i et skriftlig svar.

Fredag er Udlændinge- og integratinsministeriet vendt tilbage med en skriftlig tilføjelse. Ministeriet oplyser, at Udlændingestyrelsens familiesammenføringskontorer i 2015 omtrent blev fordoblet til 80 årsværk, hvilket øgede produktionen. Samtidig har man kun flyttet omkring 4,5 årsværk fra familiesammenføringsområdet og over til asylområdet.

Læs mere fra Berlingskes gravegruppe her.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.