Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Dyre konsulent-anbefalinger om Kystbanen var allerede vedtaget

En rapport til 290.000 kroner fra konsulentfirmaet COWI foreslår anbefalinger til forbedringer på Kystbanen, som allerede er vedtaget i Folketinget.

Seks nordsjællandske borgmestre fremlagde forslag til forbedringer af Kystbanen, som allerede var vedtaget i Folketinget. Arkivfoto
Seks nordsjællandske borgmestre fremlagde forslag til forbedringer af Kystbanen, som allerede var vedtaget i Folketinget. Arkivfoto

Seks nordsjællandske kommuner har betalt konsulent-firmaet COWI 290.000 kroner for en rapport, som foreslår forbedringer på Kystbanen. Men forslagene er allerede er vedtaget i Folketinget, skriver Helsingør Dagblad.

COWI foreslår i rapporten, at der investeres 112 millioner kroner i en opgradering af Kystbanen, der kan skære to minutter af rejsetiden mellem Helsingør og Østerport.

Derudover foreslås det at omlægge køreplanerne, så kystbanetogene bliver mindre påvirket af forsinkelser på det resterende banenet i Danmark og Sverige.

Rapporten blev præsenteret ved et pressemøde tirsdag, men både Benedikte Kiær og COWI havde overset, at begge forslagene allerede er vedtaget i Folketinget og igangsat, som en del af forliget om Togfonden mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Enhedslisten.

COWIs direktør Søren Vikkelsøe har egenhændigt godkendt rapportens indhold, og han beklager, at virksomheden ikke har været opmærksom på, at de fremsatte forslag allerede var vedtaget og finansieret.

Borgmester Benedikte Kiær er også ked af COWIs uopmærksomhed.

»Det afsnit af rapporten der omhandler Kystbanen er ikke tilfredsstillende, siger hun og fortsætter: »Hvis vi havde vidst, at de forbedringer allerede var igangsat, så havde vi prioriteret anderledes. Så ville det have været mere relevant at fokusere på en udvidelse af den nordligste strækning på Helsingørmotorvejen,« siger Benedikte Kiær, der afviser, at hun selv burde have kendt til investeringerne på Kystbanen og dermed selv bærer en del af ansvaret for fadæsen, skriver Helsingør Dagblad.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.