Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

DSB vil tilbyde gratis internet i alle togsæt - men du må ikke selv bestemme, hvad du bruger tiden på

Når DSB indfører fremtidens internet, kan scenariet på dele af strækningerne være, at det ikke er muligt at bruge Netflix eller andre streamingtjenester. Der er tale om en prioritering: »Vi vil ikke både have dårlig streaming og dårlige forudsætninger for folk, der arbejder,« siger underdirektør.

Arkivfoto Foto: Kristoffer Juel Poulsen/Scanpix 2013)
Arkivfoto Foto: Kristoffer Juel Poulsen/Scanpix 2013)

I 2019 skal alle DSB-tog tilbyde WIFI i alle tog. Men når pendlerne logger på, vil det sandsynligvis ikke være muligt at fordrive transporttiden med serier - til gengæld er der gode muligheder for at besvare mails.

Prioriteringen er sket på den baggrund, at den arbejdsrelaterede netbrug som besvarelser af e-mails vægter højere, end streaming gør.

DSB skriver i en pressemeddelse, der er sendt ud i dag: »Med den næste generation af Wifi får DSB mulighed for at tilpasse kapaciteten til specifikke behov – eksempelvis mails frem for streaming.«

Aske Wieth-Knudsen, underdirektør i DSB Produkt, uddyber:

»Hvis der er mange i toget, der streamer, så tager det kapacitet. I det nye system vil vi have mulighed for at prioritere det, så der er mulighed for at arbejde i togene.«

DSBs målsætning med det nye netværk er, at det bliver gratis, tidssvarende og i stand til at dække alles behov. Men det indebærer altså ikke nødvendigvis, at Netflix og HBO bliver en del af togrejsen.

»Scenariet kan jo blive dårligt for alle. Vi vil ikke både have dårlig streaming og dårlige forudsætninger for folk, der arbejder,« siger Aske Wieth Knudsen.

Blokeringen skal dog ikke ske lige med det første, forklarer underdirektøren.

»Det er ikke en blokering, vi planlægger at indføre fra dag et: I første omgang er planen, at vi går i luften med den fulde forbindelse, og så ser vi hvordan det kører,« siger Aske Wieth-Knudsen.

Men er det ikke farligt at give folk en fuld pakke og så fjerne noget af den igen?

»Det, man lover sine kunder, skal man selvfølgelig holde. Men vi lover en god arbejdsplads i toget,« siger Aske Wieth-Knudsen.

Hvordan adskillelsen helt konkret skal lade sig gøre teknisk står endnu ikke klart. Men det er muligt at føre ud i livet, forsikrer underdirektøren.

Tror du ikke, at den gode togtur for nogle netop er lig med streaming -  ikke emails og arbejde?

»Det kan man selvfølgelig godt sige, men det bliver jo stadig muligt for kunderne at streame gennem deres egne forbindelser,« siger Aske Wieth-Knudsen.

Dog skal man være opmærksom på, at der kan være dårlig dækning på grund af vinduernes blylag. Tidligere har det været fremme, at DSB forventer at bruge 426 millioner kroner på at forbedre netdækningen i togene i løbet af de kommende år, og fokus er på tre områder:

»Målet er en langt bedre dækning af både WIFI og telefonforbindelser i vores tog – fokus er tre elementer: wifi i toget, repeatere, der gør at mobilsignaler bedre kan trænge ind i togene, og så nye master langs banerne,« siger Aske Wieth-Knudsen.

Forandringerne skal ske før udgangen af 2019.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.