Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

DSB satser på snesikker drift til vinter

S-tog er ombygget, så de ikke stoppes af smeltevand, og sporskifter overvåges i DSBs vinterberedskab.

DSB har forberedt sig på vinter.
DSB har forberedt sig på vinter.

Selv om DSB og Banedanmark siden foråret har forberedt togdriften på den kommende sne og is, gør passagererne klogt i at tjekke vejrudsigten, før de tager toget til vinter.

Det siger Banedanmarks områdechef, Klaus Bergman, efter at DSB og Banedanmark belært af sidst års store mængder sne har forberedt sig til den kommende vinter.

- På de hårde vinterdage kan vi ikke udstede nogen garantier. Vi gør vores yderste, men vores kunder skal være forberedte på, at der kan opstå forsinkelser, siger han.

DSB prøver at orientere passagererne, dagen før togtrafikken ændres og i nogle tilfælde med flere dages varsel, siger DSB's trafikchef, Stig Friisbæk.

- Som udgangspunkt vil det altid være en god idé at tage af sted i god tid, når vi varsler ændringer, og være forberedt på, at der er mange kunder i togene, når det sneer og er koldt, siger han.

Når der er kraftig lokal sne, isolerer DSB og Banedanmark lokalområdet. Sner det kraftigt i Aalborg, skiller landstrafikken i Aarhus, så problemerne ikke smitter landstrafikken. Der sendes et rejsehold til området, så trafikken kan styres, hvis landet deles i to, siger han.

S-togene er ombygget, så smeltevand ikke længere løber ind og generer togenes el-installationer. Banedanmark overvåger døgnet rundt de sporskifter, som har størst trafikal betydning, så disse friholdes for sne og sneklumper fra forbikørende tog.

Et beredskab kan rykke ud døgnet rundt, når det er nødvendigt, og når vejret er ekstremt.

På Kystbanen vil DSBFirst reducere togtrafikken ved ekstremt hårdt vejr. Det sker i samarbejde med Banedanmark og Trafikverket i Sverige. Der skal køre færre, men længere tog.

- Vi har haft en tæt og god dialog med samarbejdspartnerne for at skabe forudsætningerne for en så problemfri trafik som muligt, men vi skal være realistiske. Ekstreme vejrforhold kan betyde, at vi må aflyse tog også i år, siger Lars Nordahl.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.