Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

DSB jubler over tog til tiden

2014 blev et godt år for DSB, der melder om rekordhøj præcision for S-tog. Pendlertalsmand er dog skeptisk og mener, at tallene ikke er retvisende.

Trods skybrud, sporarbejder og kabeltyverier kom de fleste DSB-tog alligevel afsted til tiden sidste år.

Hele 97,3 procent af S-togene kørte til tiden, og det er ny rekord, når det gælder S-tog. For fjern- og regionaltog kørte 94,1 procent af togene til tiden, og det er bare 0,2 procent fra rekordåret 2012.

Tallene vækker naturligt nok glæde hos Anders Egehus, der er direktør for DSB Operation.

»Vi fastholder det flotte resultat i et år med et meget højt antal sporarbejder. Det vidner om en flot indsats af vores medarbejdere, når vi sammen med Banedanmark har kunnet levere så god en rettidighed,« siger Anders Egehus.

Også DSB Øresund kom samlet set godt igennem 2014 med en rettidighed inklusiv aflysninger på 90,3 procent.

Det ultimative mål er, at alle tog kører til tiden, men det er ifølge Anders Egehus næppe realistisk.

»Det bliver nok aldrig 100 procent. Der er faktorer, som vi ikke er herre over, og der er faktorer, som Banedanmark, der er den anden væsentlige aktør i den her sammenhæng, ikke er herre over,« siger Anders Egehus.

Michael Randropp, der er talsmand for pendlerne på Kystbanen, er dog knap så imponeret over tallene.

»Jeg selv og de pendlere, jeg taler med, har et helt andet billede af togenes præcision,« siger Michael Randropp.

»Den måde, man gør tallene op på, giver DSB alle muligheder for at tage tog ud af drift og ændre på køreplaner, uden at det går ud over rettidigheden,« siger pendlertalsmanden.

»DSB vælger simpelthen at fjerne afgange, når de kan se, at der er problemer forude, eksempelvis blade på skinnerne. Så tæller det ikke med i statistikken, men det betyder bare, at kunderne ikke får det, de er blevet lovet, da de købte billetterne,« siger Michael Randropp.

I DSB forsikrer Anders Egehus, at man gør tallene op på den måde, som man er forpligtet til at gøre det i kontrakten med staten.

»Men vi er selvfølgelig kun interesseret i, at den oplevelse, vores kunder har, reflekterer virkeligheden i dagligdagen. Så det er noget, vi løbende er i dialog med både Michael Randropp og andre pendlergrupper om, og det har vi et ønske om at forbedre,« siger Anders Egehus.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.