Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

DR fik ørerne i medie-maskinen

Næstformand for DRs bestyrelse, Ole Hyltoft, kalder det magtfordrejning, at DR valgte at bringe billeder af iscenesat demonstration. Medieforsker vurderer, at offentlig undskyldning har taget brodden af mediestormen.

Kritikken hagler ned over Danmarks Radio, efter at TV Avisen torsdag viste billeder fra en demonstration foran Retten i Hjørring.

Det viste sig, at demonstrationerne var arrangeret af et produktionsselskab, der var ved at optage en dokumentarudsendelse om finanskrisen for netop DR. Og demonstranterne blev hentet og bragt af produktionsselskabet, der også udstyrede dem med tuscher og bannere.

Fredag aften stod nyhedsdirektør Ulrik Haagerup frem på åben skærm og kaldte det »pinligt« og »forkasteligt«, og samme aften bad DRs bestyrelse om en redegørelse for forløbet.

Næstformand for bestyrelsen, Ole Hyltoft, finder det »meget betænkeligt«, at Danmarks Radio har blandet »fiktion og virkelighed«.

- Det er en slags magtfordrejning, som bestemt ikke hører hjemme hos en institution som Danmarks Radio, der er finansieret af befolkningen, siger Ole Hyltoft, der finder det »klodset«, at man ikke internt i DR havde orienteret om produktionsselskabets tilstedeværelse.

Ole Hyltoft har dog svært ved at se, at de iscenesatte billeder hører hjemme i DRs sendeflade, uanset om det er til brug i en nyheds- eller dokumentarudsendelse.

- Jeg mener ikke, der er noget, der kan retfærdiggøre, at man bruger den slags konstruerede billeder, siger Ole Hyltoft, der mener, at DRs omdømme belastes ekstra af et indslag 1. januar, hvor værterne Klaus Bundgård Povlsen og Ask Rostrup lod som om, de ikke havde set statsministerens nytårstale - selv om de udmærket vidste, hvad talen indeholdt.

- Det var også en slags manipulation, hvor man lod som om, at man ikke havde set talen, siger Ole Hyltoft.

Medieforsker Stig Hjarvard, Københavns Universitet, kalder sagerne »skadelige« for DRs omdømme. Han vurderer dog, at TV Avisen kan have handlet i god tro, hvis man vitterligt ikke vidste, at der var tale om en iscenesat demonstration foran Retten i Hjørring.

- Man har også taget det skridt, at man ikke vil bringe den pågældende udsendelse, som billederne blev optaget til. Min vurdering er, at det er tilstrækkeligt til at lukke sagen ned, med mindre der kommer nye oplysninger frem, siger Stig Hjarvard.

Tilbage står produktionsselskabet Larm TV, der ifølge Stig Hjarvard er blevet »ofret« af DR.

- De bliver ofret her, det er helt klart. Det skal skrives på tabskontoen, siger Stig Hjarvard og understreger, at han ikke kender til aftalen mellem selskabet og DR om hvilke virkemidler, udsendelsen må gøre brug af.

- Når vi er inden for nyhedsgenren, er det ikke okay at blande fiktion og virkelighed, men der er lidt større spillerum, når det gælder dokumentar, siger Stig Hjarvard.

Han minder om, at TV2 var ude i et lignende stormvejr i 2005, da den såkaldte »Triple A-sag« rullede. Nyhederne bragte et indslag om banden, der ville overtage »fucking« Sjælland og København. Få dage senere trak hovedkilderne imidlertid deres udtalelser tilbage, og politiet afviste, at »Triple A« skulle eksistere.

- Forskellen mellem dengang og den aktuelle sag er, at TV2 dengang fastholdt historien, og det kostede senere Lotte Mejlhede jobbet som souschef på Nyhederne, siger Stig Hjarvard.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.