Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Diskoteker lokker unge under 18 år med alkohol

Alkoholreklamenævnet opfordrer diskoteker og festarrangører til at tænke sig om, når de inviterer unge til fest. En del af dem bryder nemlig reglerne, når de reklamerer med shots og drinks til unge under 18 år.

Arkivfoto.
Arkivfoto.

Sidste år behandlede Alkoholreklamenævnet 22 klager om markedsføring og alkohol. Hele 17 af klagerne omhandlede markedsføring af fester for unge over 16 år. Det får nu Alkoholreklamenævnet til at reagere.

Nævnet kritiserer en række diskoteker for at have lokket unge under 18 år med alkohol. Det er i strid med retningslinjerne for markedsføring af alkoholholdige drikkevarer, når diskotekerne for eksempel kombinerer deres invitationer til såkaldte +16-fester med markedsføring af shots, øl og drinks.

Problemet er ikke ukendt. En undersøgelse fra foreningen Alkohol og Samfund, der bliver offentliggjort i næste uge, udpeger 66 diskoteker, der har brudt de retningslinjer, som skal beskytte unge under 18 år mod alkoholreklamer.

De pågældende diskoteker har blandt andet reklameret for deres ungdomsfester på Facebook.

For eksempel lokkede et diskotek i Holstebro med billige drinks efter et modeshow på byens handelsgymnasium.

»Vi mener, det er et område, der er for lidt opmærksomhed omkring. Ingen andre end de unge selv følger med i, hvordan diskotekerne kommunikerer på Facebook, og derfor går det ikke op for de voksne, at mange diskoteker her bryder med deres eget regelsæt,« sagde direktør i Alkohol og Samfund Johan Damgaard Jensen i december til Kristeligt Dagblad.

Restauratører og diskoteksejere løber en stor risiko, hvis de sælger alkohol til unge under 18 år, da det kan koste dem deres bevilling og dermed levebrød.

Alkoholreklamenævnet påpeger, at erhvervsdrivende bør være særligt påpasselige med sprogbrug og visuelle elementer, der kan appellere til mindreårige på sociale medier.

Nævnet påpeger, at det i dag ikke er teknisk muligt at lave aldersfiltre på for eksempel Facebook. Derfor opfordrer nævnet diskoteksejere og andre til eksempelvis i opslag på sociale medier at gøre opmærksom på, at man skal være minimum 18 år for at købe alkohol.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.