Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Det er ikke nok at ringe uden for åbningstid

Pressenævnet kritiserer Berlingske for at ringe til et firma uden for åbningstiden og uden at lægge besked på telefonsvarer for derefter at skrive i artiklen, at det ikke var muligt at få firmaets kommentarer.

»Ung pige tvunget gravid med dansk donorsæd« lød en artikel i Berlingske og på b.dk i slutningen af april 2013. Den blev få dage efter fulgt op af artiklen »Forældrekrav om åbenhed i sædbanker«, hvori der stod, at det ikke havde været muligt at få en kommentar fra »de berørte sædbanker«.

Den ene sædbank klagede til Pressenævnet. 

Berlingske har kun forsøgt at ringe til klinikken én gang, nemlig lørdag klokken 16.21, men uden at lægge nogen besked. Pressenævnet finder, at det er misvisende at skrive, at det ikke var muligt at få en kommentar, når avisen kun har forsøgt at få kontakt til sædbanken efter åbningstid og uden at lægge besked. 

Det er i strid med god presseskik, og derfor får Berlingske kritik. 

Hele sagen kan læses på www.pressenaevnet.dk, eller du kan downloade den herunder:

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.