Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Designerduoen GamFratesi er dansk designs arvtagere

Designerduoen GamFratesi mødte hinanden som studerende for godt ti år siden. I dag har de international succes, deres møbler har fundet vej ind i hjem over hele verden, og de er hjernerne bag den danske Mindcraft-udstilling i Milano.

Designerduoen GamFratesi mødte hinanden som studerende for godt ti år siden. I dag har de international succes, deres møbler har fundet vej ind i hjem over hele verden, og de er hjernerne bag den danske Mindcraft-udstilling i Milano.
Designerduoen GamFratesi mødte hinanden som studerende for godt ti år siden. I dag har de international succes, deres møbler har fundet vej ind i hjem over hele verden, og de er hjernerne bag den danske Mindcraft-udstilling i Milano.

Det er ikke helt nemt at få en interviewaftale med Stine Gam og Enrico Fratesi, der tilsammen udgør designerduoen GamFratesi. Parret er i disse dage i fuld gang med at bygge en stor dansk hjerne på Det Filologiske Institut i Milano, og de har rygende travlt.

Den store danske hjerne er rammen om Mindcraft16, som er Statens Kunstfonds årlige udstilling under den toneangivende Milan Design Week. Udstillingen viser nyt dansk design, og GamFratesi står for kurateringen. Det gjorde de også sidste år, hvor de brugte en gammel klostergård som udstillingssted. Det vakte opsigt. Udstillingen blev præmieret med flere internationale priser, og den lokale interesse fra milanesere var også stor. Det erfarede Stine Gam og Enrico Fratesi blandt andet, da de opdagede, at nogle havde sat tape med pile og ordene »til spejlene« på italiensk på husmurene for at vise vej for de lokale.

Enrico Fratesi og Stine Gam udgør designerduoen GamFratesi – her i deres sofa Haiku. Foto: Fredericia Furniture
Enrico Fratesi og Stine Gam udgør designerduoen GamFratesi – her i deres sofa Haiku. Foto: Fredericia Furniture

I år har de lavet noget helt andet. Ved hjælp af blods- og vævsfarvede tæpper og snurrende podier arbejder GamFratesi på højtryk for at skabe illusionen af en arbejdende dansk designhjerne, hvor de enkelte udstillere har deres egne områder – og dog alligevel er tæt forbundet.

Forventninger til Mindcraft16 er store, men GamFratesi er ved at være vant til, at andre mennesker regner med, at de yder noget ekstraordinært, hvad enten det drejer sig om møbler, udstillinger eller andet design.

Stine Gam og Enrico Fratesi mødte hinanden som studerende i 2005. Det var på Arkitektskolen i Aarhus, hvor danske Stine Gam læste, mens italienske Enrico Fratesi var på et udvekslingsophold. I dag danner de par både privat og professionelt.

»GamFratesi er noget helt særligt i den danske designverden, og så er de i øjeblikket også nogle af de nuværende designere, som nyder størst anerkendelse internationalt,« siger chefredaktør for det toneangivende boligmagasin RUM, Mette Barfod.

»Jeg er en kæmpe fan. I mine øjne er de i en liga for sig blandt nyere danske designere. Der er selvfølgelig også andre, der er rigtigt gode, men de er noget særligt,« siger Gubi-direktør, Jacob Gubi, hvis virksomhed har adskillige GamFratesi-møbler i sit sortiment.

På Danmarks Designmuseum, hvor man flere gange har lagt hus til udstillinger af GamFratesi, er udstillings- og samlingschef Christian Holmsted Olesen heller ikke i tvivl om GamFratesis fortræffeligheder.

»De har en særlig evne til at kombinere den danske og den italienske tradition, det fornuftsprægede og funktionelle med det poetiske og kunstneriske. De har rigtigt mange referencer til danske designere som Wegner, Arne Jacobsen og Finn Juhl, så de er gode til at bygge videre på designarven. Som kuratorer er det måske i virkeligheden ikke selve kurateringen, der er så interessant, men mere deres iscenesættelse. De er vanvittigt gode til at lave en spektakulær scenografi, der gør udstillingen til et gesamtkunstwerk – en helhed, hvor alt spiller sammen. På den måde kan de løfte nogle i virkeligheden lidt tørre udstillinger, hvis man bare kigger på værkerne i sig selv, og gøre det til en kæmpestor oplevelse for publikum,« siger Christian Holmsted Olesen.

Sofaen Haiku, TS-bordet og Beetle-stolen er blot nogle resultaterne af Stine Gam og Enrico Fratesis tætte samarbejde. Deres møbler bliver produceret og solgt hos store firmaer som danske Gubi og Fredericia Furnitures, svenske Swedese, italienske Porro og Casamania og franske Ligne Roset.

»Vores samarbejde er opstået – og har også udviklet sig – spontant. Vi blev interesserede i hinanden, nød at arbejde sammen, og så afløste det ene projekt det andet. Det hele har været ret flydende,« fortæller Enrico Fratesi over en telefon fra Milano, da det lykkedes at finde et lille hul i kalenderen til et interview.

Parret blev hurtigt opmærksomme på, at de sammen kunne lave noget særligt sammen.

»Vi kommer fra to forskellige kulturer, og selv om vi arbejder tæt sammen og deler designfilosofi, så er vi meget forskellige. Når vi arbejder på noget, så ender vi sammen på det samme sted, men undervejs i processen opstår diskussion og uenigheder, og vi har forskellige indgangsvinkler, og det er det, der gør det interessant,« siger Enrico Fratesi og fortæller, at han også anser det for at være et plus, at designerduoen også er et par i privatlivet:

»Det er et privilegium. Vi er os selv 100 procent, når vi arbejder i vores studio. Vi tager ikke en professionel maske på, men er meget åbne og ærlige og kan nemt dele vores bekymringer, forglemmelser og problemer.« Jacob Gubi mødte GamFratesi for første gang i midten af 00erne.

»Det var på messen ICFF i New York, hvor de havde en meget lille stand. Der stod de med en lille stol, som egentlig var okay fin, uden at den dog tiltalte mig vanvittigt meget. Men de var nogle rigtigt søde mennesker, som jeg faldt i snak med,« fortæller han.

Et par år senere mødte han igen designerparret på en udstilling. Denne gang var det i Milano, hvor de viste stolen Masculo frem.

»Den fangede min opmærksomhed med det samme. Jeg kunne se en klar reference til Wegner, men den var alligevel sin egen, og den lignende ikke noget andet, som jeg havde set tidligere. Stolen indfangede også det, som GamFratesi er rigtigt gode til – nemlig at forene deres to kulturer,« fortæller Jacob Gubi.

Masculo endte i Gubis sortiment. De første to-tre år var der stort set ikke noget salg i den.

»Jeg tror, at folk havde svært ved at forholde sig til den, fordi den er lidt anderledes. Da vi begyndte at lave nogle flere varianter, skete der lidt mere, og jeg fik et rigtigt godt forhold til Stine og Enrico undervejs. De har alt det, der skal til, hvis man vil noget inden for kunst og design. De vil ud og vise verden, hvad de kan, og de favner bredt, fordi de også arbejder med udstillinger og indretninger og laver unikating. De er ikke kun rene produktdesignere, hvilket i min optik godt kan blive lidt kedeligt,« siger Jacob Gubi.

I dag er der en række GamFratesi-produkter i Gubis-sortimentet – blandt andet Beetle-stolen.

»Da jeg så den første gang, tænkte jeg, at den havde potentialet til at blive en nyklassiker, og i dag er den et meget vigtigt produkt for min virksomhed. Den er både enkel, karakteristisk og fantastisk at sidde i. Den er et godt eksempel på, at de ikke revolutionerer, men evolutionerer – de kigger på mestrene og fortolker designarven, som de tilfører deres eget twist.«

Der er også GamFratesi-produkter, som Jacob Gubi ville ønske, at hans virksomhed havde fået fingre i.

»Jeg ville rigtigt gerne have haft deres Haiku-sofa, men den fik Fredericia Furniture. Den dag i dag kunne jeg sagtens se den i vores sortiment,« siger Jacob Gubi.

Når GamFratesi selv kigger tilbage på deres vej fra arkitektstuderende til internationalt anerkendte møbeldesignere og skal pege på nogle milepæle, hæfter de sig ved: Det første rigtige produkt, den første pris og deres udstilling på møbelmessen i Stockholm i 2014, hvor de var inviteret som æresgæster.

»Det første rigtige produkt er vel altid noget særligt. I vores tilfælde var det stolen Cartoon. Vi havde en prototype med på messen i Stockholm, og den kom aldrig med hjem til vores studio igen. Svenske Swedese fik øje på den og tog den med fra messen. Herefter begyndte vores arbejde sammen med dem for at få den sat i produktion. Det var meget lærerigt at opleve den lange rejse fra vision til produkt, og i 2008 kom den i butikkerne,« fortæller Enrico Fratesi, som følte, at en ring blev sluttet, da GamFratesi i 2014 var æresgæster på møbelmessen i Stockholm.

»Vores æresudstilling var vigtig for os, fordi vi kom tilbage til det sted, hvor vores allerførste produkt blev opdaget, og fordi vi fik mulighed for at vise alle vores produkter samlet. Det nød vi selv, og andre mennesker satte virkelig også pris på det. Vi lavede uroen Balance til den udstilling. Vi tænkte ikke på den som et kommercielt produkt, men den er senere kommet i produktion. Det handlede om at udtrykke balancen, som et designprodukt skal have, men også den balance, som man skal have i sig selv, i arbejdet og i livet – så det var meget metaforisk,« siger Enrico Fratesi.

GamFratesi har ingen bestemte ambitioner og drømme for fremtiden.

»Vi er glade og meget tilfredse med at være, hvor vi er i dag, men det er også et stort pres, fordi der er mange forventninger til os, og vi vil gerne gøre vores bedste hver gang og udfordre os selv, så vi ikke bare følger den samme opskrift,« siger Enrico Fratesi, som fortæller, at parret har et stort fokus på kvalitet og harmoni:

»Det gælder både i forhold til vores arbejde og i livet. Vi er selektive og arbejder meget med at finde balancen i den store mængde opgaver, som vi har, og vi arbejder sammen med mennesker, som vi er glade for at arbejde sammen med, så vi bevarer kvaliteten i både vores arbejde og i vores liv. Vi er oprigtigt passionerede og arbejder hårdt, men vi afsætter også tid til at være mennesker, et par og en familie, og når vi er hjemme med børnene, så er det dér, vi er. Vi er ikke halvt på arbejde og halvt sammen med børnene. På den måde får vi mest kvalitet ind i alle dele af vores liv.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.