Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Derfor skal du vaske cyklen og bilen i dag

Vinterens salt og skidt tager hårdt på vores transportmidler. Her er eksperternes råd til, hvordan du undgår den værste rust og slitage.

Arkivfoto.
Arkivfoto.

Hvis din cykel eller bil har stået trygt parkeret i en lun og tør garage hele vinteren, behøver du ikke læse videre. Men hvis du har haft dine to eller fire hjul ude i den virkelige verden i løbet af de seneste måneder, så ved du, at de har været udsat for solide mængder sne, sjap, vand og ikke mindst salt. Og det er noget, der tærer på dit transportmiddel. Bogstaveligt talt.

- Den største fare for bilerne, det er fugten. Saltet kan selvfølgelig også være et problem, hvis det får lov at sidde for længe og komme ind til metallet, lyder det fra Peter Sahl, teknisk konsulent hos FDM.

- Hvis man så samtidig har noget skidt og snavs siddende rundt om i kanterne og krogene af sin bil, så kan det holde på fugten og saltet, og det er altså en rigtig god idé at få vasket væk, understreger Peter Sahl.

Cykler er i mange tilfælde endnu mere udsatte for vinterens barske behandling end biler, fordi cyklens dele er mere ubeskyttede og ofte er i tæt kontakt med vand, skidt og salt, som er en hård omgang for kabler, tandhjul og ikke mindst din kæde.

- Der er rigtigt mange mennesker, der kommer ud til deres cykler lige nu, hvor kæden er fuldstændigt rustet til, fortæller cykelmekaniker Magnus Lindhart Jørgensen fra Cyklistbutikken 1905, der hører til Cyklistforbundet.

- Hvis du har været ude og køre et par uger i vådt saltvand, og så har sat cyklen i kælderen, mens der har været sne, så bliver kæden helt rød og rusten. Så er den lige til at smide ud, forklarer Magnus Lindhart Jørgensen.

Løsningen er relativt simpel, men det kræver, at du tager dig af problemet så hurtigt som muligt. Jo længere tid saltet og skidtet får lov at sidde, des mere rust og skade kan det medføre. Og når først kæden og tandhjulene er rustet helt fast, så er det svært at gøre så meget andet end at trække cyklen til cykelsmeden.

- Det bedste råd er selvfølgelig at forebygge i stedet for at reparere, men virkeligheden er, at der er langt fra alle cyklister, der får taget sig sammen til det løbende, forklarer Cyklistforbundets cykelmekaniker.

/ritzau/FOKUS

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.