Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Den såkaldte digitale detox er en trend

Mange kan have brug for en pause fra Facebook eller Twitter, men det er kun de færreste, der vælger digitale medier helt fra, mener ekspert i sociale medier.

Vi vil egentlig gerne skrue ned for forbruget af sociale medier, men kan alligevel ikke lade være med at tjekke telefonen hele tiden.
Vi vil egentlig gerne skrue ned for forbruget af sociale medier, men kan alligevel ikke lade være med at tjekke telefonen hele tiden.

For fire år siden tog Steve Hilton et kontroversielt valg. Han er tidligere rådgiver for den nuværende britiske premierminister David Cameron, og da han flyttede til Silicon Valley i USA for at etablere sin egen virksomhed, sagde han farvel til sin mobiltelefon. I dag lever han et liv kun med computer og fastnettelefon, har han tidligere på året fortalt i The Guardian.

Steve Hilton er en ensom maskinstormer i en tid, hvor alle hele tiden er på. Men flere har måske et lille ønske om at følge hans eksempel og trække stikket – i hvert fald i en periode.

En ny TNS Gallup-måling for Berlingske viser, at hver fjerde dansker har overvejet at droppe Facebook, og at hver tiende har forsøgt at sætte begrænsninger på deres eget netforbrug.

Kom på mobilfri ferie

I dag findes der hoteller, som reklamerer med en digital detox og flere forskellige app’s, hvor du kan sætte tidsbegræning på dit internetforbrug.

Men selvom eksamensstuderende kan nyde godt af at undgå at blive distraheret af Facebook og Instagram eller en ferie uden mobilen i hånden kan være rart, er der ifølge ekspert i sociale medier Thomas Bigum ikke mange, som vil kopiere det valg på fuld tid. Trenden med den såkaldte digitale detox er ... ja, netop en trend.

»Det er så få mennesker, som gør det, og så tager de en uge eller lidt mere, men de vender tilbage. Men sådan en strømning er helt velkommen, for sociale medier er på mange måder djævlens værk. De går lige ind og trykker på de knapper, som vi har svært ved at styre. Det handler om udskillelsen af dopamin i kroppen, når vi får et like. Vi er mere eller mindre eksponeret for den sårbarhed. Nogle er vilde med det, andre siger det ikke en skid. Men den brede midte er meget præget af det og kan rigtig godt lide det,« siger han.

Kattevideoer og talentklip

Det er egentlig forståeligt med ønsket om at hoppe af. Men mobilen er landet tungt i vores hånd.

»Det går ikke væk igen. Gode opfindelser går ikke væk. De videreudvikles. Det, der kommer og går, er mere, om det er Facebook eller Snapchat, der er på mode,« siger Thomas Bigum.

Vi kommer fra en tid, hvor vi tænkte, at det var dejligt at kunne fylde tiden ud med Facebook. Nu overstiger mængden af ting på Facebook vores fritid og arbejdstid, lyder det fra eksperten.

Der findes derfor apps, der begrænser din tilgang til nettet og Facebook på smartphonen. Der er også de såkaldte belønningsapps, hvor man som eksempelvis eksamenslæsende studerende kan trykke på en knap, og hvis du kan fokusere i en time, må du være på Facebook i ti minutter.

Det kan man ryste på hovedet af.

Men hvor meget vil du egentlig være på? Det er det, danskerne skal finde ud af, siger Thomas Bigum. I stedet for at sidde i sofaen med et svævende ønske og så alligevel iføre sig spændetrøjen, række ud efter smartphonen og liiiiige tjekke noget.

»Antallet af kattevideoer og talentklip fra X-Factor overstiger, hvor mange vågne timer vi har. Nu er det et nyt regnestykke. Vi skal ikke lægge nye ting til, som vi kan se. Vi skal i stedet trække fra og spørge os selv: Hvad for noget af det vil du bruge din tid på? Sådan er det i den tid, vi lever i lige nu.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.