Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Den er god nok: Nutella er blevet lysere

Der er sket noget med Nutellaen. Der er kommet mere skummetmælkspulver i den, og derfor er det ellers mørke smørepålæg nu blevet lysere i farven.

Producenten Ferrero bliver kritiseret for, uden at oplyse om det, at have øget indholdet af skummetmælkspulver i Nutella.
Producenten Ferrero bliver kritiseret for, uden at oplyse om det, at have øget indholdet af skummetmælkspulver i Nutella.

Sig mig, er Nutellaen ikke blevet lysere i farven?

Det spørgsmål har mange tyskere angiveligt stillet sig selv eller deres nærmeste, når de til morgenmaden har smurt den populære nøddecreme ud på brødet.

Og jo, der er noget om snakken, kan den tyske forbrugervagthund Verbraucherzentrales afdeling i Hamborg notere sig efter at have kigget ekstra dybt i Nutella-glasset.

Således når Verbraucherzentrale ikke alene frem til, at tyskerne undrer sig over en ny farve på smørepålægget. Verbraucherzentrale kan også afsløre, at italienske Ferrero uden at skilte med det for første gang i mange år har justeret opskriften på Nutella.

I dag indeholder Nutella 8,7 procent skummetmælkspulver mod tidligere 7,5 procent. Derfor er Nutella blevet lysere at se til, fremgår det af en pressemeddelelse fra tyskerne.

På baggrund af et enkelt Nutella-tjek i en enkelt Føtex Food kan Berlingske konstatere, at procentdelen af skummetmælkspulver ser ud til at være den samme i Nutella solgt herhjemme.

»For første gang i mange år har Ferrero ændret på listen over indholdsstoffer på etikken. Hvornår er uklart... Vi går ud fra, at mere mælkepulver på bekostning af kakao er årsag til, at den nye Nutella er lysere,« står der i pressemeddelelsen.

Tyskerne tilføjer, at Ferrero ikke har svaret på deres henvendelser desangående.

»Virksomheden ønsker tydeligvis ikke den store åbenhed i forhold til kunderne,« lyder det:

»Det er, hvad mange Nutella-spisere også oplever. At Ferrero ikke svarer på spørgsmål om ændrede indholdsstoffer, eller at kritiske kommentarer på deres Facebook-side i nogle tilfælde bliver slettet.«

Når det gælder indholdet af kakao, kan Berlingske måske hjælpe.

Mens der på et Nutella-glas solgt i Tyskland alene bliver oplyst, at det indeholder fedtfattig kakao, står der på en Nutella-etiket herhjemme, at produktet indeholder 7,4 procent fedtfattig kakao. Denne tekst er i øvrigt også forfattet på tysk.

Verbraucherzentrale Hamburg kan ikke lade være med at spekulere i, at det handler om penge.

»Mange går ud fra, at Ferrero med den indholdsændring for alt i verden vil spare på indholdet. Skummetmælkspulver er normalt betydeligt billigere end kakaopulver. Om det så fører til en prissænkning for forbrugerne, det er for tidligt at sige,« lyder meldingen fra Hamborg.

Sagen om Nutellaen er blevet diskuteret flittigt på Verbraucherzentrale Hamburgs Facebook-side. Nogle brokker sig, smagen er heller ikke den samme, mens andre ikke har tænkt sig at droppe den nu lidt lysere Nutella.

»Jeg har elsket Nutella i årtier, og den fornøjelse laver de negative overskrifter ikke om på. Mig er det temmelig ligegyldigt, hvad der er i og ikke er i glasset,« skriver en bruger.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.