Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Danskerne sår og høster med Føtex

Danskerne er begejstrede for Dansk Supermarkeds nyeste kampagne »min køkkenhave«, og indtil videre er knap otte millioner samlepotter med frø blevet uddelt. Kampagnen tilgodeser vores samletrang, vurderer livsstilsekspert.

Samlepotterne fra Føtex og Bilka kan få både store og små til at interessere sig for at dyrke deres egne grøntsager. Her er det fra venstre Carlos, Wilma og Julian, der er ved at anlægge minikøkkenhaver. (Foto: Nikolai Linares)
Samlepotterne fra Føtex og Bilka kan få både store og små til at interessere sig for at dyrke deres egne grøntsager. Her er det fra venstre Carlos, Wilma og Julian, der er ved at anlægge minikøkkenhaver. (Foto: Nikolai Linares)

Rundt omkring i Danmark spirer radiser, basilikum og peberfrugt, og i mange tilfælde vil minikøkkenhaven være Dansk Supermarkeds fortjeneste. Detailhandelskoncernen, der blandt andet tæller Føtex og Bilka, har nemlig foræret kunder, der indkøber bestemte varer eller handler for mere end 150 kroner, en potte med plantefrø siden kampagnen »Min Køkkenhave« begyndte 23. april. Tilsyneladende et tiltag, der kan få kunder til at fylde indkøbskurvene og forsøge sig med spiring, pleje og høst.

I hvert fald er der blevet langet knap otte millioner samlepotter over disken i perioden, og Dansk Supermarked forventer at runde ti millioner styk, inden kampagnen slutter senere på måneden. En ny samle-succes på lige fod med de såkaldte dyrekort, der sidste år fik forældre til at sende klager til forbrugerombudsmanden, fordi det var for svært at samle alle 140 kort.

»Til forskel fra dyrekortene henvender samlepotterne sig til hele familien, og det var vores hensigt. Kombinationen af leg og læring og konceptet fra jord til bord tiltaler mange, og når børn er med til noget fra begyndelsen, som pludselig vokser op og bliver til noget spiseligt, er det meget populært,« siger Martin Rosenlund, der er kampagnens projektleder.

Der er 24 frøsorter at samle, og i modsætning til dyrekortene er der ikke frø, som er særligt svære at få fat på. Det har dog ikke mindsket efterspørgslen, og på Facebook har kunder oprettet byttefora, ligesom enkelte forsøger at sælge overskydende samlepotter på Den Blå Avis for 20 kroner stykket.

 

Samlepotter skaber loyalitet

Det er ikke første gang, at butikskæder iværksætter initiativer, der skal styrke den enkelte kundes loyalitet og få vedkommende til at vende tilbage. Alligevel er »Min Køkkenhave« et særligt vellykket eksempel på kunde­pleje, mener kommunikationsråd­giver og livsstilsekspert Henrik Byager.

»Det handler om at ramme noget, som gibber i folk, så de tænker, at det kunne være meget smart, sjovt og til at overskue. Og der er det jo et lille handy koncept, Dansk Supermarked har lavet. Det tilgodeser dels drømmen om at få sin egen køkkenhave, men også det samlegen, som danskerne er besat af i øjeblikket,« siger Henrik Byager.

Han mener, at vi fremover vil se flere af den slags loyalitetsfremmende initiativer, fordi det er blevet endnu et parameter, som de store butikskæder kan konkurrere på. Vi elsker nemlig at få mere med hjem, end vi føler, vi har betalt for.

»Dansk Supermarked spørger sig selv: Hvad kan vi mere gøre for, at kunderne vælger os og ikke Meny, Brugsen eller Fakta. Derfor er de her koncepter gode, for hvis de rammer rigtigt, så får kæderne jo – bogstaveligt talt – plantet et lille frø i folk, som så beslutter at handle i den butik, hvor de også får en potte med hjem,« siger Henrik Byager.

Forbrugerne skal imidlertid ikke forfalde til at tro, at kampagnen alene er blevet stablet på benene for at skabe grøn begejstring i de danske hjem.

»Man skal ikke tro, at det her initiativ kun er blevet igangsat, fordi Føtex vil gøre ens hverdag sundere og udbygge ens kendskab til krydderurter. Supermarkederne gør det, fordi det kan skabe loyalitet blandt kunderne, så de kommer igen,« siger han.

Uheldig sammenkobling

Selv om kampagnen er forløbet stille og roligt i forhold til den med dyrekortene, har der også været negative røster at spore. Dansk Supermarked er eksempelvis blevet kritiseret for, at de varer, som ved køb har sikret kunder en ekstra samlepotte, har været sukker- og fedtholdige produkter som chokoladebaren KitKat og Oreos-kiks.

»I denne uge rammer I helt skævt, når man kan få potter ved køb af chips, chokolade, sukkermorgenmad og kødpålæg. Hvorfor ikke fremme grøntsagerne, og især dem I har valgt til køkkenhaven, så vi samtidig får en masse grøntsager i kurven?«, skriver en kunde på Føtex’ Facebook.

Flere forbrugere har også beklaget sig over, at potterne efter et par dage fik mugpletter, så Dansk Supermarked har været på banen for at oplyse, at det er helt normalt på naturprodukter.

I det store hele har begejstringen dog overskygget beklagelserne, og i Føtex på Østerbro er det også varehuschef Peter Elgaards vurdering, at folk er »superpositive« og ivrige efter at nå i mål med samlingen. Derfor har han og flere andre varehuschefer valgt at holde byttedage for de kunder, som stadig mangler bestemte samlepotter for at få en komplet minikøkkenhave.

Frøtyve på spil

Byttedagene har enkelte samlere imidlertid ikke kunnet vente på, og Peter Elgaard oplevede, at butikkens indsamlede potter fra kunder, som ikke selv samler, men donerer deres potte til børneinstitutioner, pludselig forsvandt.

»I begyndelsen blev cylinderen hurtigt fyldt op, men lige pludselig var den altså tom. Det viste sig så, at nogle kunder har følt sig fristet af, at sækken med frø til børne­haverne stod fremme, når de selv manglede samlepotter og bestemte frøsorter, som man jo normalt kun får ved at købe ind,« siger Peter Elgaard.

Der er imidlertid ingen grund til at hapse frø fra børnehavebørn, for kampagnen er blevet forlænget til 24. juni, og ellers er der en chance for, at Dansk Supermarked gentager succesen næste år.

»Jeg kan ikke med sikkerhed sige, at vi kører kampagnen igen, men fordi den har været sådan en stor succes, er det bestemt med i vores overvejelser,« siger projektleder Martin Rosenlund.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.