Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Danskerne er blevet mere gavmilde med pantdonationer

Når kunderne slæber deres tomme flasker ned i supermarkederne, er flere begyndt at donere værdien af de tomme flasker til velgørenhed i stedet for selv at høste småpengene. Supermarkedskæden COOP beretter om en stigning på 30 pct.

COOP beretter om, at danskerne er blevet mere gavmilde med pantdonationer.
COOP beretter om, at danskerne er blevet mere gavmilde med pantdonationer.

Når folk tålmodigt hiver den ene klistrede flaske efter den anden op ad posen, kunne man fristes til at tro, at de selv ville nuppe de hårdtjente småpenge, som de i øvrigt selv har lagt ud, da de købte Faxe Kondien eller den grønne Tuborg.

Sådan forholder det sig dog ikke helt. Danskerne er blevet mere villige til at donere flaskepanten til velgørenhed, fordi supermarkederne har gjort det muligt via en knap på flaskeautomaterne.

Supermarkedskæden COOP, der har butikkerne Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Fakta og Irma, indsamlede i 2015 ikke mindre end 6.521.140 kroner. Det er en stigning på 11,1 procent i forhold til året før, forklarer Thomas Roland, der er CSR-chef i COOP.

»Den betyder meget for viljen til at donere, at det er en kendt partner, der er på knappen. I maj 2015 skiftede COOP samarbejdspartnere, og siden Røde Kors kom til, er donationerne steget med 30 pct.,« siger Thomas Roland.

Giv én

De seneste år har COOP’s kunder haft mulighed for at vælge mellem to organisationer - CARE Danmark og Børns Vilkår - som de kunne donere deres flaskepant til. Den strategi er nu lavet om, så der er én mulighed i hver butik, og de forskellige butikker har hver sin samarbejdspartner.

I Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen kan man donere til Røde Kors, mens man bliver mødt af muligheden for at give Hus Forbi sine flaskepenge i Fakta. Irma har valgt, at Dyrenes Beskyttelse stemmer bedst overens med deres image.

Det betyder således, at antallet af knapper til Røde Kors er blevet færre sammenlignet med de tidligere partnere, så folk er ganske enkelt blevet mere villige til at donere, forklarer Thomas Roland.

»Flere donerer, fordi vi har fået en ny tydeligere kommunikation, der viser, hvad pengene går til, og at man kan nøjes med at give én flaske. Vi har oplevet en stigning i antallet af tryk på velgørenhedsknappen på 30 procent,« siger Thomas Roland.

Disse landsdele er mest gavmilde

På landsplan bliver fire pct. af alle »tryk« på flaskeautomaterne i gennemsnit doneret. Det svarer dog ikke til, at fire pct. af alt flaskepant går til velgørenhed. Det tal hedder 1,4 %. I hele landet blev der i 2015 samlet doneret 6.521.140 kroner i COOP’s flaskeautomater.

Klik dig gennem kortet og få svar på, om du bor i den landsdel, der er mest nærig eller gavmild:

»Donationsprocenten falder sammen med, hvor der har været økonomisk vækst, men forklaringen skal også findes i, at man udenfor storbyerne har tendens til at samle flasker til bunke, så man er mindre tilbøjelig til at donere, når det drejer sig om større beløb,« forklarer Thomas Roland.

Danmark halter efter Norge

Selv har COOP et mål om, at én-to pct. af alt emballagepant vil blive doneret til velgørenhed, mens de »selvfølgelig godt kunne tænke sig, at der blev doneret mere.«

Danskerne er dog ikke ligeså generøse som vores norske naboer, forklarer Thomas Roland.

»I Norge er der tradition for pantlotteri. Når man donerer sin flaskepant til velgørenhed, deltager man samtidig i konkurrencer, hvor man kan vinde store pengebeløb. Det har gjort, at deres donationer er steget til mere end det firdobbelte af det danske niveau - over 8 pct.«

»Vi har haft lignende prøveordninger i Danmark, men det er svært i forhold til lovgivningen. Omvendt vil vi heller ikke friste danskerne til at donere deres pant, budskabet står stærkere, hvis man donerer uden selv at få noget ud af det.«

Flaskepantdonationer er ligesom alt andet støtte til velgørenhed fradragsberettiget.

Se hvad dit supermarked støtter

Det er ikke kun COOP, der giver kunderne mulighed for at donere sin pant til velgørenhed. Berlingske har lavet en rundringning til supermarkederne, og nedenfor kan du se, hvad dit supermarked støtter.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.