Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Danskerne dropper nytårs-SMSen

Sociale medier som Facebook og Snapchat bruges i stigende grad til at ønske et godt nytår til venner og familie. Derimod går det kraftigt tilbage for SMS-beskeden.

Danskerne trækker ikke længere mobilen frem fra bukselommen for at ønske godt nytår på SMS. I hvert fald ikke så ofte som tidligere.

Storhedstiden for nytårs-SMSen var mellem 2006 og 2009. Dengang var det ikke unormalt at se en fremgang i antallet af SMSer fra år til år på mellem 30 og 45 procent, skriver onlinemagasinet meremobil.dk. Nu er tendensen vendt, og tallene falder i stedet.

»Danskerne er stadig rigtig glade for at sende SMS-beskeder nytårsaften, men slet ikke nær så glade som for bare få år siden. Når man kigger på SMS-tallene fra teleselskaberne, så er det drastisk dalende hos næsten alle de større udbydere. Det er på en måde lidt overraskende, men på den anden side skal der ikke raketvidenskab til for at forklare tendensen,« siger mobilekspert fra meremobil.dk John G. Pedersen og uddyber:

»Vi har rigtig mange forskellige sociale medier at boltre os på nu om dage: Facebook, Twitter, Instagram og hvad de ellers hedder bruges flittigt af danskerne til at sende nytårshilsner. Vores adfærd har ændret sig på denne front, siden Facebook virkelig slog igennem og for alvor er blevet integreret.«

Tal fra Danmarks næststørste teleselskab, Telenor, viser, at der fra begyndelsen af nytårsdøgnet frem til klokken 5.00 1. januar 2015 blev sendt 8,9 millioner SMSer i Telenors netværk. I forhold til årsskiftet 2013/2014 er der tale om et fald på cirka 1,2 millioner SMS-beskeder.

Hos teleselskabet 3 oplevede man også et dyk i SMS-tallet, oplyser firmaet i en pressemeddelelse. Mellem 31. december 2014 klokken 2.00 og frem til 1. januar 2015 klokken 2.00 blev der sendt 5,7 millioner SMSer mod 8,4 millioner året forinden, hvilket svarer til et fald på godt 32 procent.

Derimod viser opgørelsen fra 3, at det er via Facebook, Instagram og Snapchat, der ønskes godt nytår herhjemme.

Og den tendens mærker John G. Pedersen selv tydeligt.

»I år fik jeg to forkølede beskeder, hvorimod det i 2011 væltede ind hele dagen med hilsner fra nær og fjern,« siger mobileksperten.

TDC vil ikke oplyse det præcise antal af sendte nytårs-SMSer, men ifølge presseafdelingen ligger tallet for i år på cirka samme niveau som i fjor.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.