Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Danske Rederier roser NGOernes redningsindsats i Middelhavet

De humanitære organisationer kritiseres for at lokke flere migranter og flygtninge over Middelhavet til Europa. Men kritikken deles ikke af Danske Rederier, der er godt tilfreds med NGO´ernes redningsindsats.

Danske Rederier understreger, at det er staternes opgave at redde liv til havs. MICHAEL KOOREN/Scanpix
Danske Rederier understreger, at det er staternes opgave at redde liv til havs. MICHAEL KOOREN/Scanpix

Mens Venstre, Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti langer ud efter de redningsskibe, som Red Barnet, Læger uden Grænser og andre NGO´er har i Middelhavet, lyder der ros fra brancheorganisationen Danske Rederier.

»Det er ikke en holdbar løsning bare at trække NGO´ernes skibe ud af indsatsen. For efter at de er begyndt at operere i området ud for Libyen, er handelsskibene involveret i langt færre redningsaktioner. Og det er vi godt tilfredse med, for vi er slet ikke gearet til den indsats,« siger underdirektør i Danske Rederier, Maria Bruun Skipper.

I modsætning til NGO´ernes skibe, der er særligt udstyret til havredninger, har handelsskibene og deres besætninger hverken udrustning - eksempelvis ekstra mad, tæpper og medicin - eller ekspertise i at håndtere store redningsaktioner med ofte flere hundrede desperate mennesker, påpeger Maria Bruun Skipper.

I 2014 stod handelsflåden for 25 procent af alle redningsaktioner i den centrale del af Middelhavet. Året efter var det kun 11 procent, og sidste år var tallet faldet yderligere til otte procent.

Sideløbende har NGO´ernes skibe reddet et stigende antal migranter og flygtninge. Fra 13 procent i 2015 til 26 procent i fjor.

Tæt på Libyens kyst

Venstre, Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet mener, at de humanitære organisationer tilskynder migranterne og flygtningene til at sætte sig ombord i de overfyldte gummibåde, fordi de ved, at de sandsynligvis vil blive samlet op af et NGO-skib.

Det hænger sammen med, at NGO’erne opererer tæt på den libyske kyst, hvilket Venstre og de andre partier også kritiserer.

NGO´erne siger omvendt, at hvis de ikke er dér, vil folk drukne.

Den diskussion vil Danske Rederier ikke blande sig i.

»Vi går ikke ind i den politiske debat om, hvorvidt NGO´erne tiltrækker endnu flere. Vi konstaterer bare, at redningsoperationer i Middelhavet ikke er en opgave for handelsskibene. Det er en opgave for staterne og deres myndigheder, og hvis NGO´erne ikke længere må være med, så må myndighederne tage over, for ellers ender det igen med at blive en opgave for handelsskibene,« siger Maria Bruun Skipper.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.