Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Danske piloter efter drone-kollision: Et spørgsmål om tid, før det går helt galt

Det kommer til at koste menneskeliv, hvis reglerne for brugen af droner ikke snart bliver reguleret. Sådan lyder advarslen fra Flyvebranchens Personale Union efter at en drone angiveligt ramte et passagerfly i London søndag.

Netop frygten for at ramme en drone, har tidligere på året fået britiske piloter til at kræve en undersøgelse af, hvilke risici der er ved en kollision.
Netop frygten for at ramme en drone, har tidligere på året fået britiske piloter til at kræve en undersøgelse af, hvilke risici der er ved en kollision.

Det vakte på ingen måde overraskelse i branchen, da et passagerfly søndag blev ramt af en drone, da det skulle lande i London-lufthavnen Heathrow.

For over det meste af verden oplever piloter i disse år et stigende problem med droner, som private personer flyver med i nærheden af lufthavne. Og det kan få alvorlige konsekvenser, hvis de rammer et passagerfly, vurderer Anders Mark Jensen, der er næstformand i Flyvebranchens Personale Union, som blandt andet er forening for danske piloter.

»Det er et spørgsmål om tid, før der sker noget alvorligt. Vi frygter selvfølgelig, at det vil koste menneskeliv, hvis en drone rammer et passagerfly og det går helt galt,« siger han.

Piloter: »Stærkt bekymrende«

Der findes ingen undersøgelser af, hvilke konsekvenser det kan have, hvis en drone rammer et fly, og det vil også være forskelligt alt efter dronens størrelse. Flere i branchen sammenligner dog et sammenstød med at ramme en måge eller en anden stor fugl, fortæller Anders Mark Jensen.

»Det kan have store konsekvenser, hvis en måge rammer og ryger ind i motoren, fordi det så vil ødelægge motoren. Og hvis en tilsvarende størrelse, der ovenikøbet består af elektronik, så rammer, kan det have endnu større konsekvenser, og derfor er det stærkt bekymrende,« siger næstformanden.

Flyvebranchens Personale Union har derfor henvendt sig til EU-Kommissionen for at få skærpet reguleringen af flyvning med droner på europæisk plan. Og selv om der ifølge foreningen er tale om en »hastesag«, erkender man også, at det er et område, der er svært at regulere.

Passagerfly landede uden problemer

»Dronemarkedet er enormt ureguleret. Alle kan leje en drone og tage den med ud omkring lufthavnen, hvor det kan have kæmpe konsekvenser. Det er lidt ligesom dem, der synes, det kunne være sjovt at stå og lege med en laser og lyse mod piloter,« siger Anders Mark Jensen.

Passagerflyet, der angiveligt ramte en drone i Heathrow-lufthavnen, landede ifølge de britiske myndigheder uden problemer. Myndighederne har dog endnu ikke bekræftet, at der faktisk var tale om en drone, som piloten hævder.

Flyet var et British Airways-fly på vej fra Geneve i Schweiz. Om bord var 132 passagerer.

Netop frygten for at ramme droner, har tidligere på året fået britiske piloter til at kræve en undersøgelse af, hvilke risici der er ved en kollision. Det er sket, efter at de britiske myndigheder sidste sommer kunne berette om seks tilfælde på et år, hvor droner har været tæt på at kollidere med fly.

Syv tilfælde i Danmark

Også i Danmark har myndighederne kendskab til flere tilfælde. Trafik- og Byggestyrelsen har siden 2014 noteret syv tilfælde, hvor droner har fløjet for tæt på danske lufthavne eller for højt i forhold til, hvad der er tilladt. Der er ikke meldinger om egentlige sammenstød i Danmark.

I Danmark må droner maksimalt flyves 100 meter over terrænhøjde, de skal som minimum være fem kilometer fra lufthavne, og må ikke flyves over bymæssige områder.

Et lovforslag om krav til dronetegn eller dronebevis bliver i øjeblikket behandlet i Folketinget, oplyser styrelsen, der for at øge kendskabet til reglerne for droneflyvning i december igangsatte en informationskampagne på området.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.