Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Danmarks gode omdømme i udlandet er intakt

Statsministeren påtager sig et medansvar for, at kritik af smykkelov og asylstramninger fik lov at løbe løbsk.

København. Danmarks omdømme i udlandet er nogenlunde intakt, selv om der de seneste måneder har været en del negativ omtale af Danmark i udenlandske medier.

Det er ifølge Politiken konklusionen i en undersøgelse foretaget af medieanalysevirksomheden Infomedia, der har målt Danmarks omdømme i USA, Storbritannien, Sverige og Norge.

I gennemsnit svarer 11 procent af de adspurgte, at de har fået et bedre indtryk af Danmark de seneste seks måneder. Knap syv procent svarer, at de har fået et dårligere indtryk. 75 procent siger, at deres syn på Danmark er uændret.

Selv om Danmarks overordnede omdømme ikke har lidt skade, kom det store fokus på blandt andet Danmarks asylpolitik i medier som The New York Times og The Guardian bag på statsminister Lars Løkke Rasmussen (V).

Det siger han i et interview med Politiken.

- Jeg vil sige meget åbent, at hverken jeg eller nogen i regeringen havde forudset, hvordan det blev modtaget. Havde vi set det, ville nogle af de ting, vi gjorde efterfølgende for at nuancere billedet, være sat i gang noget før.

- Jeg har ubetinget haft et medansvar, det giver sig selv. Jeg har et ansvar for, at vi ikke fik tænkt over, at vi er nødt til at tænke over den internationale opinion, når vi har med sager at gøre, der kan vække deres interesse, siger han til Politiken.

Han slår dog fast, at man aldrig må lade sin politik styre af, hvad de internationale medier skriver.

I Infomedias undersøgelse giver langt de fleste adspurgte Danmark en positiv vurdering, fortæller Lasse Skjoldan, der er medforfatter til undersøgelsen og rådgiver i Infomedia.

- Almindelige mennesker, som er dem, vi har spurgt, forbinder fortsat Danmark med noget meget positivt. Vi har tilsyneladende et meget stærkt nationalt brand, som der skal rigtig meget til at rokke ved, siger han til Politiken.

Ifølge Infomedias optælling er der skrevet mere end 1333 omtaler af Danmark i Sverige, Norge, Storbritannien og USA i de seneste måneder, hvoraf hovedparten var kritiske.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.