Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Vi sakker bagud. Det gode råd: Hele Danmark skal gøre som Aarhus

Hvis dansk turisme ikke skal tabe terræn, er vi nødt til at investere mere i den, mener direktør for VisitAarhus, Peer H. Kristensen. De mange års forberedelser til rollen som Europæisk Kulturhovedstad 2017 har gjort Aarhus til en turisme-succes.

Kunstmuseet ARoS er sammen med Moesgaard og Den Gamle By blandt trækplastrene i Aarhus, der satser skarpt på kultur for at lokke turister til byen.
Kunstmuseet ARoS er sammen med Moesgaard og Den Gamle By blandt trækplastrene i Aarhus, der satser skarpt på kultur for at lokke turister til byen.

Danmark står til at gå glip af turisme for millarder de kommende år. Sådan lyder eksperternes vurdering efter offentliggørelsen af »The Travel & Tourism Competitiveness Report« fra World Economic Forum (WEF), hvor Danmark fortsætter sin rutsjetur ned ad ranglisten. Siden 2008 er Danmark gået fra en 13. plads til en 31. plads.

Men i Aarhus går det godt. De seneste års forberedelser til rollen som Europæisk Kulturhovedstad 2017 har medført en stigning i turismen med bl.a. et boom i hotelovernatninger og en blomstrende café- og restaurantscene. Aarhus har selv lagt sig i selen, men har også kunnet mærke støtten fra VisitDenmark - og det er vejen frem, mener direktør for VisitAarhus, Peer H. Kristensen.

Hvorfor klarer de andre sig bedre end os?
»Hvis man læser analysen, er der tre områder, hvor Danmark klarer sig væsentlig dårligere end vores konkurrenter. Den ene er prisen, den anden er tilgængelighed til Danmark via lufthavne, og den tredje er mængden af reasons to go. Priserne må man tage fat i fra statens side, om det er noget, man vil arbejde med. Infrastrukturen handler primært om at sørge for, at der er nok internationale flyvninger til hele Danmark og ikke kun til København. Og reasons to go, hvor vi scorer lavest og har svigtet mest, handler om, at vi ikke er gode nok til at kommunikere, hvad der gør os specielle.«

Hvad kan vi gøre for at klare os lige så godt?
»De lande, vi konkurrerer imod, prioriterer turisme og investerer i den. Det er vi også nødt til. Hvis vi skal lykkes turistmæssigt internationalt, skal VisitDenmark have musklerne til at agere, og det vil sige midler til at markedsføre for. Man kan ikke med den ene hånd sige, at vi vil vækste, og med den anden sige, at nu sparer vi på udgifterne til marketing, men det er reelt det, vi gør. I 1990erne prioriterede vi turismen højere. Vi havde et særskilt turistministerium, og VisitDenmark havde op mod 80-100 mio. kr. mere om året at gøre godt med.«

Hvad lykkes I med i Aarhus?
»Vi har haft en vækst på 65% siden 2011, hvilket ingen andre skandinaviske byer er i nærheden af. Det skyldes, at vi har været benskarpe på at gøre kultur til vores primære reason to go med bl.a. ARoS, Moesgaard og Den Gamle By. Desuden kan vi mærke, at VisitDenmark i deres internationale markedsføring har prioriteret at arbejde med Aarhus op til vores rolle som Europæisk Kulturhovedstad her i 2017. På den måde er vi et godt eksempel på, at man får succes, hvis man investerer i turisme.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.