Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Dårligt samarbejde risikrerer at føre til flere forsinkelser i Banedanmark-milliardprojekt

Både tidsplan og økonomi risikerer at skride i togsignalsprojekt til knap tyve milliarder kroner. Projektet er allerede forsinket og nu frygter Banedanmark nye forsinkelser.

Signaler tog togsignaler
Signaler tog togsignaler

Samarbejdet mellem den franske leverandør Alstom og Banedanmark slår revner, skriver Ingeniøren.

Virksomheden vandt i 2012 kontrakten på at udskifte de gamle togsignaler med nye øst for lillebælt. Men ikke alt kører på skinner i signalarbejdet.

Projektet til 19, 6 milliarder kroner er allerede forsinket, og Banedanmark har siden efteråret haft ugentlige korrespondancer med Kammeradvokaten om projektets fremdrift.

Banedanmark skriver i sit nyeste notat om projektet, at Banedanmark har ’varierende tillid til leverandørenes overholdelse af tidsplanerne’ hvorfor der ifølge notatet ikke kan ses bort for risikoen for nye forsinkelser.

I forligskredsen bag signaludskiftningen vækker sagen bekymring hos Villum Christensen, transportordfører for Liberal Alliance:

»Hvis vi allerede på dette stadie i processen har konflikter på et niveau, som kræver ugentlige samtaler med Kammeradvokaten, så udgør det en ekstra bekymring i spørgsmålet om, hvorvidt tidsplanen og økonomien i sidste ende holder,« siger han til Ingeniøren.

Kim Normann Andersen, professor på Institut for IT-Ledelse ved CBS er ikke overrasket over, at den landsdækkende udskiftning af togsignalerne byder på vanskeligheder.

»Vi har både tidsmæssigt og økonomisk at gøre med et ekstremt stort projekt med mange interessenter. Projektet er måske ikke dømt til at få problemer, men det er ikke overraskende, at de opstår. Spørgsmålet er, om systemet nogensinde kommer til at virke, eller om det må skrottes. Risikoen stiger med kompleksiteten i projektet, og alt er skaleret op her,« siger han til ingeniøren.

Alstoms administrende direktør, Christian Algreen-Ussing ønsker ikke udtale sig om samarbejdet med DSB, men siger til ingeniøren at han vil tage en dialog med Banedanmark og »sammen tage de fornødne tiltag.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.