Da Stribe Poul gav farverne gas - og fik høvl af parnasset

Sociale medier og eksperter begræder, at Palads Teatret muligvis må lade livet til fordel for ny arkitektur og et nyt byrum ved Vesterport. Da kunstneren Poul Gernes gav den gas med farver på bygningen i 1989 var det dog småt med de rosende ord om den markante københavnerbygnings nye ansigt.

Københavnere i hobetal begræder planerne om Palads-biografens endeligt. Tilbage i 1989 lød der helt andre toner borgere og i særdeleshed fra de store dagblades kunstanmeldere.
Københavnere i hobetal begræder planerne om Palads-biografens endeligt. Tilbage i 1989 lød der helt andre toner borgere og i særdeleshed fra de store dagblades kunstanmeldere.

»Red Palads fra døden«.

Sådan lyder overskriften på en nyoprettet Facebook-side, der allerede har over 3.000 interesserede. Da disse linjer blev skrevet havde 758 meldt deres deltagelse til en støttedemonstration for den farverige tidligere banegård - den skal finde sted 8. februar.

»Palads Teater er en fryd for øjet, et godt mødested og er helt sin egen i farver og arkitektur; og det kan man da ikke rive ned (...) «, skriver Else Marie Buck.

»Det må bare ikke ske. Den flotte bygning, som ligger midt i det indre København, gal jeg vil blive vred, hvis de nedlægger den,« skriver Nicklas Vrangel Petersen.

Under et billede af den store hall i Palads Teatret skriver Christina Moesgaard:

»Det ville være SÅ trist at vælte en historisk bygning med så flot en entré!«

Sådan lød roserne ikke i 1989, da kunstneren Poul Gernes (1925-1996) med tilnavnet »Stribe Poul« afslørede sin spektakulære farvesætning af den hidtil meget hvide biografbygning. Poul Gernes stod for over 200 offentlige udsmykninger - blandt andet af Herlev Hospital og Panum Instituttet.

Øystein Hjort skriver i Politiken 4. sept. 1989:

»De findes alle sammen på det, Heiberg kaldte »pornopaletten«. Vi er ikke i tvivl om, at vi har med underholdningsbranchen at gøre, men hvilken del af den? Sat på en bygning, afslører Gernes' farver sig som kosmetik. Palads, den gamle kurtisane, er blevet sminket op og præsenterer sig ungdommeligt og frækt. Men attituden stikker ikke dybere end sminken. Det hele kan minde lidt om en fellinisk filmkulisse, som alle kan se, hvad er: netop en kulisse.«

Kvababbelserne fortsatte i spalterne hos vore kolleger på Rådhuspladsen:

»Hvilke konsekvenser farveorgiet har for Robert Jacobsens store udsmykning er ikke til at afgøre på en studs, men den fine cirkusbygning er kommet slemt i klemme mellem Scalas creme og chokolade og Palads mega-sorbet. Det nye Palads lancerer sig selv meget morsomt og udfordrende, men også meget opportunistisk. Det er et hus for sig selv.«

Ekstra Bladets kendte kunstanmelder, Alex Steen, var i sin anmeldelse 16. november 1990 mildt sagt heller ikke begejstret for alle farverne på biografen, der fuldstændig har slået Axeltorv midt i København i stykker, mente han:

» ...ved at lave Paladsteatret om til en »bryllupskage« med marcipaner i alskens hidsige kulører, som hverken hænger sammen med den hvide grundfarve eller »paladsets« elendige arkitektur.«

Heller ikke Berlingske Tidendes Torben Weirup kunne lide Poul Gernes' usædvanligt kraftige farver:

»Palads-biografen i København blev ødelagt af Poul Gernes katastrofale farvelægning, der - i modsætning til den nylig afslørede væg ved Tuborg i Hellerup - allerhøjst fungerer som en advarsel om, at vi skal diskutere vores byrum i stedet for at lade anarkiet råde. Måske ligger der her en udfordring for vores nye kulturminister, for hvem K'et angiveligt ikke betyder konservatisme, men Kunst og Kvalitet med stort. Ja, tak til det. Til fornyelse. Og til omtanke.«

 

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.