Cityringen snart klar til flere lærlingepladser

Politikerne er alt for hurtige til at rasle med sablen, mener Dansk Byggeri, der regner med, at otte nye lærlinge kan begynde på metrobyggeriet i februar. Og antallet kan blive langt højere, lover Metroselskabet.

Der arbejdes på metrobyggeriet ved Poul Henningsens Plads, men lærlinge skal fremover udgøre en større del af de ansatte.
Der arbejdes på metrobyggeriet ved Poul Henningsens Plads, men lærlinge skal fremover udgøre en større del af de ansatte.

I sommeren 2011 indgik Metroselskabet en partnerskabsaftale med Dansk Byggeri, 3F, BAT-kartellet og LO samt de to hovedentreprenører Copenhagen Metro Team (CMT) og Ansaldo STS om at sikre lærlingepladser i forbindelse med bygningen af Cityringen.

Målsætningen var, at 5-7 procent af de timelønsansatte på byggepladserne skulle være lærlinge.

Men endnu er der kun to lærlinge ud af de i alt ca. 400 ansatte på projektet. Og det har gjort politikerne både på Københavns Rådhus og i Folketinget svært utålmodige.

Senest har overborgmester Frank Jensen (S) truet med, at hvis Metroselskabet ikke snart får ansat betydeligt flere lærlinge ad frivillighedens vej, vil han tvinge det igennem med sociale klausuler, når næste etape af Cityringen udbydes til sommer.

Politisk selvsving

Men politikerne er alt for hurtige til at rasle med sablen, mener Dansk Byggeris uddannelsespolitiske chef, Louise Pihl:

- Der er gået politisk selvsving i sagen, den er gået hen og blevet et stort problem, inden ordningen er kommet i gang og er blevet testet af. Det er lidt ærgerligt, siger hun.

Ifølge Louise Pihl er der flere grunde til, at det endnu ikke er flere lærlingepladser på byggeriet. Dels er tiden hidtil gået med byggepladsklargøring, og først nu, hvor man skal til at bygge skakterne, er der også relevant arbejde for lærlinge. Dels er der tale om helt nye forhold, fordi lærlingene kommer ud på internationale arbejdspladser. CMT og Ansalda er begge italienske virksomheder, og de to underentreprenører, Cinterex og Trevi er hhv. portugisisk og italiensk.

Tryghed på arbejdspladsen

- Der er nogle nye forhold, vi skal tage højde for. Bl.a. at der skal være en byggeleder på pladsen, der taler dansk, så de unge har nogen at spørge og få instrukser af på dansk. Det er vigtigt, at de er trygge ved arbejdet, og at vi kan være sikre på, at de får den uddannelse, de skal have, siger hun.

Hun håber, at de første nye lærlinge kan starte på Cityringen i begyndelsen af februar.

- I første omgang er det planen at tage otte lærlinge derud, og når vi har erfaringerne med dem, og i takt med, at der åbner flere skakter, vil der komme flere. Vi er jo kun i starten af processen nu. Det skal nok lykkes. Der er ingen tvivl om, at alle parter har de bedste intentioner, siger hun.


Godkendt som læreplads

Det bliver hovedentreprenøren CMT, som står for alt anlægsarbejde på Cityringen, der i første omgang får ansvaret for lærlingene på byggepladserne og for, at der er en dansktalende byggeleder, som lærlingene kan kommunikere med. Derfor er CMT netop efter aftale med Undervisningsministeriet blevet godkendt som uddannelsesplads.

I Metroselskabet håber bestyrelsesformand Henning Christophersen meget på, at med ansvaret lagt ud til hovedentreprenøren vil der hurtigt komme flere lærlinge på byggepladserne.

- Vi er jo også utålmodige, siger han.

- I øjeblikket er vi kun i gang med de tre første skakter og har kun ca. 400 ansatte, men når vi kommer op på alle 20 arbejdspladser med måske flere tusinde ansatte på byggeriet, kan antallet af lærlinge blive et helt andet. Ideen er jo, at lærlinge skal udgøre 5-7 procent af det samlede antal arbejdspladser.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.