Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Borgmester vil lukke kendt københavnergade af for biler for altid

»Altså, hvor mange byrum skal vi have? Hvor mange caffe latte skal vi servere i byen? Der skal også være plads til mobilitet og herunder trafik,« lyder det fra Venstre.

Vester Voldgade har været lukket ved Rådhuspladsen i flere år på grund af metrobyggeri.
Vester Voldgade har været lukket ved Rådhuspladsen i flere år på grund af metrobyggeri.

På grund af metrobyggeriet på Rådhuspladsen i København har bilister siden 2010 ikke kunnet krydse byen ad Vester Voldgade, der kiler sig ind mellem Rådhuspladsen og indgangen til Strøget og Middelalderbyen.

Men når metrobyggeriet er slut i 2019 og efterlader Vester Voldgade åben for biltrafik igen, skal kommunen lukke gaden en gang for alle, lyder det nu fra teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL).

De seneste år har kun cykler og gående kunnet passerer metrobyggeriet hen forbi 7-Eleven og Politikens Hus. Ifølge en optælling fra forvaltningen er biltrafikken faldet med 78 procent, siden metrobyggeriet lukkede af for biler.

Målet er at styrke sammenhængen mellem Middelalderbyen og Rådhuspladsen og give bedre plads til bløde trafikanter, lyder det fra Morten Kabell:

»Med en ny cykel- og gangforbindelse over havnen ved Langebro i 2018 kommer titusindvis af cyklister og fodgængere til at bevæge sig op og ned ad Vester Voldgade, og når metroen står færdig i 2019, kommer Rådhuspladsen og Vester Voldgade til at være et mylder af gående og cyklende. Det nytter simpelthen ikke at prioritere pladsen til biler, som vil skabe en barriere for de bløde trafikanter. Vi bør holde bilerne på de overordnede veje og i stedet udnytte muligheden for at lade Rådhuspladsen, Strøget og Vester Voldgade smelte sammen og invitere mere til ophold,« siger Morten Kabell

En trafikanalyse af Vester Voldgade viser, at den midlertidige lukning ved af Vester Voldgade ved Rådhuspladsen har medført markant færre biler andre steder i gaden.

»Vester Voldgade er ikke nødvendig for biltrafikken, kan vi konkludere. Derimod er gaden afgørende for titusindvis af gående og cyklende hver eneste dag,« siger Morten Kabell.

Vester Voldgade ved Rådhuspaldsen har været lukket siden 2010 som konsekvens af metrobyggeri. Partierne på Rådhuset er uenige om, hvad der skal ske med gaden, når kranerne og gravkøerne siger farvel i 2019.
Vester Voldgade ved Rådhuspaldsen har været lukket siden 2010 som konsekvens af metrobyggeri. Partierne på Rådhuset er uenige om, hvad der skal ske med gaden, når kranerne og gravkøerne siger farvel i 2019.

K og V: Glem det

Teknik- og miljøudvalget tager mandag eftermiddag stilling til projektet, men her skal borgmester Kabell ikke forvente at finde et flertal, ikke endnu i hvert fald.

Både Venstre og de Konservative er lodret imod en lukning.

»Det der med lukning af veje er en hel mani hos dele af venstrefløjen. Den trafik, der ellers skulle være på de veje, som jo er egnede til biltrafik, bliver skubbet over på mindre egnede gader. Det vil også ske her. Varelevering til Middelalderbyen vil gå en anden vej, og det skaber mere pres på de mindre gader i Middelalderbyen,« siger Venstres medlem af teknik- og miljøudvalget, Flemming Steen Munch.

Københavns politi vurderer også, at den bedste løsning for trafikken i byen vil være en genåbning af Vester Voldgade.

Men går du ikke ind for dejlige byrum. Her vil det vel minde lidt om Nørreport, hvor man også har lukket for trafik på den ene side?

»Jeg ved ikke rigtig, hvor vellykket Nørreport er. Altså, hvor mange byrum skal vi have? hvor mange caffe latte skal vi servere i byen? Der skal også være plads til mobilitet og herunder trafik. At lukke flere og flere steder i byen af er altså ikke vores kop te,« siger Flemming Steen Munch.

Samme toner kommer fra de Konservatives gruppeformand, Jakob Næsager:

»Vi synes, det er en dårlig idé. Jo flere gader vi lukker af, jo mere sårbar bliver byen for trafikuheld, afspærringer og vejarbejde. Vi ser gerne trafikken spredt på så mange gader, som muligt,« siger Jakob Næsager.

Socialdemokraterne skeptiske

Teknik- og Miljøforvaltningen vurderer, at projektet vil koste 12 millioner kroner. Og hos Socialdemokraterne er denne regning problematisk, da budgetforhandlingerne, hvor man finder pengene til den slags, først ligger til efteråret.

»Vi skal have afsat pengene, før vi kan gøre noget. Det adskiller sig ikke så meget fra husholdningen derhjemme,« siger gruppeformand Lars Weiss (S).

Han afviser ikke en lukning af Vester Voldgade på et senere tidspunkt, men mener, at den bør tænkes ind i det pågående arbejde med at fredeliggøre hele Middelalderbyen.

Middelalderbyen er afgrænset af Vester Voldgade, Stormgade, Holmens Kanal, Gothersgade og Nørre Voldgade.

»Hvis vi på sigt skal lave en fredeliggørelse af Middelalderbyen med mindre trafik, så skal det være til at komme rundt om Middelalderbyen. Der vil en lukning af af Vester Voldgade have betydning. Hvis vi træffer en beslutning om Vester Voldgade nu, så risikerer vi om to år ikke at kunne handle i forhold til Middelalderbyen,« siger Lars Weiss.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.