Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Borgmester diskuterer rødt kunstværk efter stærke reaktioner

Må vi male naturen? Det spørgsmål vil borgmester Jacob Bundsgaard gerne diskutere med borgerne i Aarhus.

Det nye kunstværk i Mindeparken af den tyske kunstner Katharina Grosse har skabt heftig debat i Aarhus. Så heftig, at flere politikere, såvel som naturfolk og kunstneren selv har været ude at forklare sig.
Det nye kunstværk i Mindeparken af den tyske kunstner Katharina Grosse har skabt heftig debat i Aarhus. Så heftig, at flere politikere, såvel som naturfolk og kunstneren selv har været ude at forklare sig.

Det nye kunstværk i Mindeparken af den tyske kunstner Katharina Grosse har skabt heftig debat i Aarhus. Så heftig, at flere politikere, såvel som naturfolk og kunstneren selv har været ude at forklare sig.

Værket har udløst furore, fordi træer og græs er blevet malet over med rød og hvid akrylmaling.

Aarhus' borgmester Jacob Bundsgaard (S) inviterer derfor til debat i Mindeparken mandag klokken 17.45, skriver stiften.dk.

»Det bedste ved at være kulturhovedstad er, at kunst og kultur kan skabe debat. Og med kunstværket i Mindeparken er der i hvert fald skabt masser af debat,« skriver Jacob Bundsgaard på Facebook.

Han inviterer alle til at møde op i Mindeparken og diskutere, om naturen kan være kunst eller natur skal være natur og meget mere.

Det er den tyske kunstners værk, der er en del af Aros' udstilling »The Garden«, der skal snakkes om.

»Kan naturen være kunst? Eller skal naturen kun være natur? Og hvor meget må vi så ændre på den? Må vi klippe græsset? Må vi beskære træerne? Må vi male på den?« skriver Bundsgaard på Facebook ifølge stiften.dk.

Professor og kunstner Bjørn Nørgaard mener, at det kan være nødvendigt at ofre et stykke natur, når det sker i en højere sags tjeneste.

Den 70-årige kunstner chokerede og forargede selv nationen, da han i 1970 slagtede en udtjent arbejdshest på en mark i Nordsjælland.

I værket »Hesteofringen« blev dyret parteret og fordelt i syltetøjsglas. Det blev betegnet som en protest mod Vietnam-krigen.

Hvis formålet er at sætte gang i en debat om, hvordan vi bruger og misbruger naturen, er det ifølge Bjørn Nørgaard okay at ofre et stykke af den selvsamme natur.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.