Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Børnehaven får ladcyklen og bålpladsen fra en sponsor

Hver tredje daginstitution har søgt eller overvejer at søge sponsorater. Pædagogerne frygter, at det kan få politikerne til at spare yderligere på børneområdet.

ARKIVFOTO 2013 fra børnehave.
ARKIVFOTO 2013 fra børnehave.

Hver tredje vuggestue og børnehave har søgt eller overvejer at søge sponsorater, viser en rundspørge foretaget af BUPL's fagblad Børn&Unge.

På den måde kan børneinstitutionerne få en ny rutschebane, en ladcykel eller en pengegave af virksomheder eller fonde. Nogle gange med en aftale om reklameskilte eller positiv omtale til gengæld.

Men pædagogernes fagforening, BUPL, frygter, at kommunerne vil spare yderligere på børneområdet, hvis institutionerne begynder at få økonomien til at hænge sammen med hjælp fra sponsorer:

- Vores skrækscenarie er, at politikerne begynder at spekulere i sponsorater, siger Lasse Bjerg Jørgensen, hovedkasserer og medlem af forretningsudvalget i BUPL, og fortsætter:

- Vi frygter, at man i en kommunal velfærdsøkonomi, der er presset af nedskæringer overalt i den offentlige sektor for at sikre plads til skattelettelser, i kommunerne begynder at indregne, hvad man kan få af sponsorater - og så er vi ude på en rigtig stor glidebane.

Professor Poul Erik Mouritzen fra Syddansk Universitet deler ikke bekymringen.

- Hvis vi taler om småbeløb, og der ikke er knyttet væsentlige betingelser til, så kan jeg ikke se, at der er problemer i det, siger kommunalforskeren.

I børnehaven Grønnegården i Esbjerg har Sydbank givet 10.000 kroner til nye legehuse, Matas Miljøfond har givet nye træer og buske for 1.500 kroner, og Friluftsrådet har givet 15.000 til bålpladsen.

Det er dagtilbudsloven og markedsføringsloven, der sætter rammerne for reklamer og sponsorater i dagtilbuddene. Den enkelte kommune bestemmer derefter, om kommunens institutioner må tage imod tilbud om sponsorater.

Mens det i Holstebro kommune er op til institutionerne selv at bestemme, om de vil tage imod sponsorater, har Ballerup kommune vedtaget principper for reklamer og sponsorater, der skal beskytte børn og unge.

- Børn og unge er letpåvirkelige, og vi har valgt at skærme dem bedst muligt, siger Ballerups kommunaldirektør, Eik Møller, til fagbladet Børn&Unge.

/ritzau/

 

 

 

 

 

 

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.