Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Børn har bedst af små daginstitutioner

Flere kommuner bygger daginstitutioner med plads til flere end 100 børn, men det er ikke godt for børnene at være i så store institutioner. Det går ud over børnenes trivsel, læring og udvikling, viser ny forskning.

ARKIVFOTO. Børns dagligdag og trivsel er på mange måder bedre i de små dagsinstitutioner end i de store institutioner med plads til over 100 børn.
ARKIVFOTO. Børns dagligdag og trivsel er på mange måder bedre i de små dagsinstitutioner end i de store institutioner med plads til over 100 børn.

Børns dagligdag og trivsel er på mange måder bedre i de små dagsinstitutioner end i de store institutioner med plads til over 100 børn.

Det fastslår to forskere fra Aarhus Universitet, der i en ny rapport har undersøgt, hvad daginstitutionens størrelse betyder for børns trivsel, læring og udvikling.

»De store daginstitutioner ser ud til at have nogle klare udfordringer, som de små ikke har. Det går ud over kvaliteten til børnene og særligt de udviklingsmuligheder, de har i institutionerne, hvis de er samlet i for store vuggestuer eller børnehaver,« siger medforfatter Charlotte Ringsmose, der er professor og psykolog ved Institut for Uddannelse og Pædagogik på Aarhus Universitet.

Forskerne har fundet mange eksempler på, at det går bedre for børnenes trivsel i små frem for store institutioner med mere end 100 børn.

»I store institutioner samler man børnene i grupperum, så man kan holde øje med dem. Det betyder paradoksalt nok, at selv om institutionen har mere plads, så får børnene mindre plads at udfolde sig på, fordi de samles i grupperum, så de ikke bliver væk. Det går ud over børnenes bevægefrihed til fællesarealer og legepladser, hvilket betyder utrolig meget for børnenes trivsel og glæde,« siger Charlotte Ringsmose og fortsætter:

»Vi kan også se, der er større distance til ledelse i de store institutioner, derfor er kvaliteten pædagogisk set på tværs af grupperummene mere varieret. Den svingende pædagogiske kvalitet går ud over børnenes udviklings- og læringsmuligheder, og vi ved, at den tidlige barndom har meget stor betydning for, hvordan man klarer sig i det videre skole- og uddannelsesforløb,« siger hun.

Rapporten viser, at der de senere år er dukket flere store institutioner op - særligt i storbyerne. Enten har kommunerne bygget stort, eller også er mindre institutioner blevet sammenlagt til store. Men det kan altså få alvorlige konsekvenser for børnene og samfundet, hvis vores børn samles i de store institutioner.

»Det går ud over børnenes udvikling, hvilket er alvorligt for samfundet. Man skal lade være med at bygge institutioner til over 100 børn. Vi anbefaler et sted mellem 50-70 børn. Det virker til at være et fint kompromis, hvor man både imødekommer nogle af de vanskeligheder, der er i de helt små institutioner, og samtidig undgår man de problematikker, de store institutioner har,« siger Charlotte Ringsmose og slår fast:

»Hvis daginstitutionerne er blevet bygget så store, så de kan rumme 100 børn, så anbefaler vi at dele dem op, så de bliver selvstændigt fungerende institutioner inden for samme byggeri.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.