Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Bloggere på sociale medier skal oplyse om reklamer

Ny lov gør det nemmere for Forbrugerombudsmanden at slå ned på skjult reklame på sociale medier. Skjult reklame har ofte ingen konsekvenser, mener blogger.

Folketinget har vedtaget en ny markedsføringslov, der ifølge Erhvervsministeriet har til formål at skabe klarhed for forbrugere og virksomheder omkring deres rettigheder og pligter, når markedsføringen sker på internettet, de sociale medier og via bloggere. Free/Colourbox
Folketinget har vedtaget en ny markedsføringslov, der ifølge Erhvervsministeriet har til formål at skabe klarhed for forbrugere og virksomheder omkring deres rettigheder og pligter, når markedsføringen sker på internettet, de sociale medier og via bloggere. Free/Colourbox

Private billeder af solcremer og hudplejeprodukter ser måske ved første øjekast uskyldige ud.

Men ofte kan der være tale om skjult reklame, når bloggere lægger den slags indhold op på sociale medier som Instagram og YouTube.

Det vurderer Forbrugerombudsmanden, som med en ny lovgivning vil slå hårdere ned på bloggere og andre privatpersoners gøren og laden på de sociale medier.

»Det betyder ikke, at det bliver forbudt at modtage et gratis produkt fra en virksomhed og efterfølgende omtale det på sin profil eller blog.«

»Det kræver bare, at den pågældende blogger gør det tydeligt for sine læsere, at der er tale om reklame,« siger Andreas Weidemann, som er kontorchef hos Forbrugerombudsmanden.

Folketinget vedtog tirsdag en ny markedsføringslov, der har til formål at skabe klarhed for forbrugere og virksomheder omkring deres rettigheder og pligter, når markedsføringen sker på internettet.

En af de bloggere, som den nye lovgivning får betydning for, er den 22-årige jurastuderende Julie Deschanel.

Hun forsøger allerede at gøre sine læsere opmærksom på det, når hun bringer billeder af sponsorprodukter, ved for eksempel at skrive reklame eller annonce i billedteksten.

Men det er der mange andre bloggere, der ikke gør, vurderer hun.

»Måske skyldes det, at overtrædelse af reglerne indtil videre ikke har haft de store konsekvenser,« siger Julie Deschanel.

I den gamle lov var det et krav, at der forelå en aftale om reklame mellem virksomheden og bloggeren, men det krav er nu fjernet i den nye lov.

Tidligere blev det derfor ikke opfattet som skjult reklame, at en blogger fik tilsendt et produkt fra en virksomhed med håb om, at den pågældende omtaler produktet. Med den kan ændre sig nu, siger Andreas Weidemann.

Og selv om det primært er den erhvervsdrivende, som har ansvaret for, at reglerne overholdes, kan en blogger også gøres ansvarlig, mener chefkonsulent hos Forbrugerrådet Tænk Jakob Steenstrup.

»Derfor giver de reviderede regler også grund til ekstra opmærksomhed fra bloggernes side,« siger han.

Den nye markedsføringslov træder i kraft 1. juli.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.