Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Bilister kommer ét minut hurtigere på arbejde - efter tre års vejarbejde og en milliard kroner

Efter omfattende vejarbejde kommer bilister på Helsingørmotorvejen et minut hurtigere frem i myldretiden fra Nivå til Lyngby, viser en tidsmåling fra Vejdirektoratet.

Vejdirektoratet har lavet tidsmålinger, der viser effekten af en større udvidelse af Helsingørmotorvejen nord for København.
Vejdirektoratet har lavet tidsmålinger, der viser effekten af en større udvidelse af Helsingørmotorvejen nord for København.

Efter tre års vejarbejde for omkring en milliard kroner har bilister vundet et enkelt minut i morgenmyldretiden.

Det viser en tidsmåling fra Nivå til Lyngby C, som Vejdirektoratet har lavet, skriver Frederiksborg Amts Avis.

Strækningen på 19 km tog cirka 26 minutter at køre mellem klokken 7.30 og 8.00 om morgenen i 2012. I 2016 er rejsetiden faldet til cirka 25 minutter.

Helsingørmotorvejen er i mellemtiden blevet udvidet fra fire til seks spor i begge retninger over en strækning på fire kilometer fra Hørsholm S til Gl. Holte. En udvidelse, der har kostet omkring en milliard kroner.

»I princippet har man fjernet én flaskehals mellem Hørsholm S og Gl. Holte, som så har flyttet køen udad op til den næste flaskehals mellem Hørsholm C og Hørsholm S samt ved Lyngby C,« forklarer Andreas Egense, afdelingsleder i Vejdirektoratet, til Frederiksborg Amts Avis.

Oprindeligt skulle motorvejen også udvides mellem Hørsholm C og Hørsholm S, men det kunne ikke finansieres.

Ser man på en anden tidsmåling i eftermiddagsmyldretiden er resultatet lidt bedre efter motorvejsudvidelsen. Her sparer bilister fire minutter på de cirka 12 kilometer fra Lyngby C til Hørsholm C i tidsrummet fra klokken 16.00 til 16.30.

»Hvor vi tidligere havde kø og trængselsproblemer på Helsingørmotorvejen om eftermiddagen i nordgående retning, så glider trafikken for det meste jævnt og uhindret i myldretiden efter udvidelsen,« udtaler Andreas Egense i en pressemeddelelse om tidsmålingerne fra Vejdirektoratet.

Vejdirektoratet oplyser, at udvidelsen i stor skala betyder, at der hver uge spares omkring 3000 timer i rejsetid i nordgående retning, hvis man lægger alle trafikanterne fra eftermiddagens myldretid sammen.

Andreas Egense understreger i øvrigt over for Frederiksborg Amts Avis, at den reelle tidsbesparelse er større end de ovennævnte minutter, da der også har været en stigning i trafikken fra 2012 til 2016. Og han fortæller, at de realiserede gevinster på rejsetiden er større end det, der blev forventet i de oprindelige tidsberegninger.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.