Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

»Berlingske skal være relevant og vedkommende for læserne, ellers swiper de for hurtigt videre til noget andet«

Berlingskes nye chefredaktør Mette Østergaard vil fastholde Berlingskes kvalitet, troværdighed og styrke inden for bl.a. den undersøgende journalistik, politik, debat og business. Det centrale for avisens fremtid bliver at sikre Berlingskes læsere en relevant, vedkommende læseoplevelse med det bedste fra den digitale verden, siger hun.

Mette Østergaard, 37 år, er udnævnt til ny chefredaktør på Berlingske.
Mette Østergaard, 37 år, er udnævnt til ny chefredaktør på Berlingske.

37-årige Mette Østergaard blev i dag præsenteret som nyt medlem af Berlingskes chefredaktion. Avisens ansvarshavende chefredaktør Tom Jensen har hentet Mette Østergaard fra TV2 News, hvor hun i det seneste to et halvt år har været chefredaktør og kanalchef. Før da har hun bl.a. været politisk redaktør på Politiken.

Tom Jensen beskriver Mette Østergaard som værende en dedikeret og inspirerende redaktionel leder, der kan tilføje Berlingskes chefredaktion nye kompetencer og inspiration til at sikre avisens journalistik og forretning fremover på et mediemarked, der bliver stadigt mere digitaliseret. Ifølge Mette Østergaard selv træder hun ind i et hus bygget på to bærende søjler, der afspejles i både Berlingskes journalistik og brand:

”Berlingske står for både kvalitet og troværdighed, og det er afgørende parametre, hvis man skal begå sig i fremtidens mediemarked. At man satser på det originale kvalitetsstof og at man så gør sig umage med at løfte det til forskellige platforme,” siger Mette Østergaard.

”Jeg glæder mig meget til at arbejde med hele den digitale side af Berlingske og tage al det kvalitetsjournalistik som laves, og løfte det endnu mere på de forskellige platforme, man har til rådighed. Det er så spændende en opgave, at jeg selvfølgelig ikke kunne sige nej til det, og jeg glæder mig meget til at komme i gang.”

Hvilke styrker og svagheder ser du hos Berlingske?

”Berlingske er rigtig stærke på den undersøgende journalistik og det at stå som den klassiske vagthund, som kigger magthaverne efter i sømmene og bider sig fast i nogle vigtige sager. Det har Berlingske haft stor succes med. Man er desuden åbenlyst stærk på politik og på business. Berlingske er også rigtig stærk på debat og til nogle gange at provokere i debatuniverset og sætte nogle vigtige emner til debat. Det skal vi endelig blive ved med, og så skal vi også være gode til at overraske og tænke originalt, både i den måde, vi fortæller og præsenterer vores stof for læserne.”

Er det der, du ser forbedringsmulighederne?

”Det er en blivende opgave hele tiden at udvikle journalistikken, og vi står i en tid nu hvor medierne i høj grad er under forandring, og hvor vi er nødt til at have stort fokus på, hvad det er for en oplevelse, vi giver vores læsere og brugere. Samt hvad det er for en forventning, de har til os.”

”Vi skal hele tiden lave stof, som vores læsere synes er relevant og vedkommende for dem, og når man skal det, så skal man hele tiden blive ved at forny sig i den måde, man fortæller historier, både i læseoplevelsen, men også i de formater, man vælger at fremsætte dem i. Der er det digitale jo en stor legeplads for at prøve nye formater af, og derfor skal man også have stor fokus på udviklingsarbejdet og udviklingen i journalistikken, når vi opererer i en digital virkelighed.”

Den største udfordring for mange medievirksomheder i øjeblikket er at få folk til at betale for digitale abonnementer. Hvad er dine tanker omkring det?

”Det er, at der jo ikke rigtig er nogen, som har knækket nødden endnu. Så man bliver nødt til at prøve sig frem, men man er samtidig også nødt til at have en meget tydelig platform at stå på. Hvad er det, vi lover vores læsere? Og det skal vi så indfri. Vi skal være super skarpe på vores brand, og vi skal være meget skarpe på, hvad vi sender ud og hvordan.”

”Vi skal være meget bevidste om, at vi har et kvalitetsprodukt, som vi ikke bare skal smide gratis ud på nettet. Hvordan løfter vi det mest muligt, før det kommer ud? Et eksempel er podcasts, som er en glimrende digital idé. Men kan vi tjene penge på det, og hvis nu vi ikke kan det, så kan det stadig godt give mening at lave, hvis det så er båret af så unikt stof eller så klare personligheder, at det løfter vores brand eller henvender sig til en bestemt målgruppe. Men det skal have en pointe, og det handler om, hvordan vi overlever fremover med de gode produkter, vi har.”

Vil Berlingskes læsere kunne mærke dit aftryk i avisen og hvordan?

”Måske ikke fra dag et, men ja, det håber jeg selvfølgelig. Jeg kommer selvfølgelig ind, fordi jeg gerne vil være med til at sætte mit præg på, hvordan det her medie udvikler sig. Og som sagt skal det ske med et klart fokus på Berlingskes brand, på det digitale og på læseoplevelsen, for jeg tror, at det er rigtig vigtigt at sætte kunden i centrum for, hvad vi som avis laver. Berlingske skal være relevant og vedkommende for læserne, ellers swiper de for hurtigt videre til noget andet,” siger Mette Østergaard.

Mette Østergaard er for tiden på barsel og tiltræder derfor på Berlingske 1. januar 2018, hvorefter hun sammen med ansvarshavende chefredaktør Tom Jensen vil udgøre avisens chefredaktion. Indtil hun tiltræder, vil Jakob Weiss fortsat være konstitueret i chefredaktionen.

 

 

 

 

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.