Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Banedanmark stopper togtrafik på travl strækning i dagevis

Tusinder af passagerer skal benytte busser mellem Roskilde og Odense i flere dage i maj, oplyser Banedanmark.

ARKIVFOTO.
ARKIVFOTO.

I to perioder af maj vil der ikke køre tog på strækningen mellem Odense og Roskilde og Odense og Nyborg, nogle af de travleste strækninger i Danmark. Det oplyser i Banedanmark i en pressemeddelelse. Årsagen er sporarbejde.

Det vil således ikke være muligt at tage toget mellem Odense og Roskilde fra den 4. maj til den 8. maj og mellem Odense og Nyborg i perioden 13. maj til 17. maj. I stedet vil der være togbusser.

»Det er en stor mundfuld for passagererne, når vi skal arbejde på hovedstrækningen, hvor der er rigtig mange, der tager toget hver dag.«

»Arbejdet er tilrettelagt, så vi generer passagererne mindst muligt, og når projektet er overstået, og entreprenørerne og deres maskiner er ude af sporet, så er strækningen i topform,« skriver Steen Neuchs Vedel, direktør for anlæg hos Banedanmark i meddelelsen.

Banedanmark fortæller samtidigt, at det ikke kun er togpassagererne, der skal være opmærksomme på, at der ikke kører tog.

»Når man planlægger sin rejse på tværs af landet, bør man som rejsende være opmærksom på, at den lukkede togtrafik kan give tættere biltrafik,« skriver Banedanmark.

Passagererne kan samtidig forvente, at der bliver færre togafgange mellem Odense og Nyborg i en en længere.

»Arbejdet i Kristi himmelfart er samtidig startskuddet på en omfattende sporfornyelse mellem Odense og Nyborg, der afsluttes den 7. august.«

»Bortset fra Kristi himmelfart og pinsen vil der under arbejdet køre tog på strækningen, men i reduceret omfang, da der kun er et spor at køre i ad gangen,« skriver Banedanmark.

Den lange periode med stoppet togtrafik er udløst af et større renovationsarbejde, hvor Banedanmark skal forny alt fra skinner til broer.

»På Odense Station og Marslev stationer skal der i alt udskiftes 15 sporskifter, på Langeskov skal der skubbes en stitunnel ind under sporet, ved Ringsted skal der fjernes to broer og bygges en ny bro op, og på Viby Sjælland og Borup stationer sker der udskiftning af belægning på flere perroner,« opremser Banedanmark.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.