Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Argumenter for betalingsringen preller af

Selv om regeringen forsøger at sælge betalingsringen i København med miljø - og sundhedsargumenter, er et flertal af sjællænderne fortsat imod, viser en ny meningsmåling.

Selv om regeringspartierne nu bruger miljø- og trængselsargumenter for en betalingsring omkring København, bider det ikke på pendlerne i hovedstadsområdet. 56 pct. af borgerne i Region Hovedstaden synes ifølge en ny meningsmåling, at det er en dårlig idé.
Selv om regeringspartierne nu bruger miljø- og trængselsargumenter for en betalingsring omkring København, bider det ikke på pendlerne i hovedstadsområdet. 56 pct. af borgerne i Region Hovedstaden synes ifølge en ny meningsmåling, at det er en dårlig idé.

Borgere på Sjælland, som er de nærmeste til at skulle betale bompenge for at køre ind og ud af hovedstaden, er fortsat imod en betalingsring omkring København.

Selv om regeringspartierne har ændret retorik og i stigende grad er begyndt at anvende betegnelserne »miljøringen« og »trængselsringen« og har lagt vægt på de sundheds - og miljøgevinster, der kan opnås ved en kraftig reduktion af den intensive biltrafik i hovedstadsområdet, preller argumenterne tilsyneladende af på den brede del af befolkningen.

Det fremgår af en ny meningsmåling, som analysebureauet Norstat har udført for den liberale tænketank CEPOS. Ifølge undersøgelsen synes 56 pct. af borgerne i Region Hovedstaden samt 50 pct. af borgerne i Region Sjælland, at en betalingsring er en dårlig idé. Resultatet svarer til en tilsvarende måling, som Gallup udførte for Berlingske i juli, da debatten hovedsageligt gik på, om bompenge er en uretfærdig ekstraskat fort bilister med job i København.

»Når først det er blevet fæstet i folks bevidsthed, at der er tale om en betalingsring, kan de komme rendende med nok så megen trængselsafgift og miljøzoner, uden at det giver anledning til en ændret opfattelse. Dertil oplever man, at regeringen har sat en aktuel politisk dagsorden om forhøjede skatter og afgifter. Og det styrker opfattelsen af, at betalingsringen er en del af det frem for noget godt,« siger Klaus Kjøller, lektor i sprog og kommunikation ved Københavns Universitet.

Klaus Kjøller forventer, at flertallet tidligst vil tippe til fordel for en betalingsring, når anlægget er opført, og virkningen er kendt. Ligesom modstanden mod Storebæltsforbindelsen i sin tid faldt dramatisk, da først bro og tunnel var taget i brug.

Også Socialdemokraternes trafikordfører, Rasmus Prehn, tror, at »trængselsringen« vil blive positivt opfattet efter åbningen, som det skete i London og Stockholm.

»Det er først her i de seneste uger, at vi er begyndt på en intensiv kommunikationsindsats og har lagt mere vægt på miljø- og sundhedsaspekterne. Og det kommer til at tage lang tid, før de slår igennem. Men det væsentligste skred sker først, når trængselsringen åbner, og vi har fået afmystificeret, hvad det går ud på,« siger han.

Tre ud af fire pendlere er imod ringen

Specialkonsulent i CEPOS Mia Amalie Holstein mener, at modstanden mod bompenge skyldes, at borgerne godt kan se, at man vil lægge betalingsringen et sted, hvor antallet af køretøjer er faldet med tre pct. siden 2000.

»Derudover kan de se, at der er tale om en yderligere skat på pendlere på 11.000 kr. om året. Det er meget i forhold til den krise, vi har, hvor der er brug for ekstra arbejde. Det har jo også været fremme, at betalingsringen vil give et samfundsøkonomisk tab på otte mia. kr. årligt,« siger Mia Amalie Holstein.

Ikke overraskende viser undersøgelsen, at tre ud af fire bilpendlere er imod betalingsringen. Og så kan man trække på smilebåndet af, at der i Region Midtjylland og Region Nordjylland er flertal for bompenge i København.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.