Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Aftenen hvor alle bookmakerne og meningsmålingerne tog fejl

Torsdag aften nåede både bookmakere, meningsmålinger, valutamarkeder samt tilhængere og modstandere af Brexit at tage en sejr til Remain-fløjen for givet, inden det stod klart, at briterne havde stemt sig ud af EU.

Heller ikke direktør for Saxo Bank Lars Seier Christensen, der har været en varm fortaler for Brexit, var optimistisk, da han klokken 22.30 på Facebook fortalte, at han kunne »garantere, at Storbritannien har stemt for at blive i EU. Desværre.
Heller ikke direktør for Saxo Bank Lars Seier Christensen, der har været en varm fortaler for Brexit, var optimistisk, da han klokken 22.30 på Facebook fortalte, at han kunne »garantere, at Storbritannien har stemt for at blive i EU. Desværre.

Det går ikke så godt for engelske bookmakere og meningsmålingsinstitutter for tiden. Sidst på aftenen, da de engelske valgsteder lukkede, sendte de to meningsmålingsinstitutter YouGov og MORI deres afsluttende målinger på gaden. Begge forudsagde flertal for at blive i EU med et par procent.

Det affødte straks en række reaktioner. På aktiemarkederne blev pundet markant styrket i tiltro til, at Storbritannien også fremover ville være en del af EU. Blandt de engelske tilhængere af Brexit var reaktionen mindre positiv. Lederen af UK Independence Party, Nigel Farage, erklærede, at »det ser ud til, at Remain vil vinde snævert«.

Seiers nederlag

Heller ikke direktør for Saxo Bank Lars Seier Christensen, der har været en varm fortaler for Brexit, var optimistisk, da han klokken 22.30 på Facebook fortalte, at han kunne »garantere, at Storbritannien har stemt for at blive i EU. Desværre. Men der er tilstrækkeligt mange hedgefonde og bookmakere, der laver uofficielle exit polls, til at kurserne og oddsene ville ligge et andet sted nu, hvis der var en reel chance for Brexit«.

Seier tilføjede dog, at han gerne løb risikoen for at blive til grin, såfremt han tog fejl. En risiko han dog ser ud til at leve fint med i lyset af senere og noget mere begejstrede indlæg på sociale medier.

Særlig bookmakerne, som mange fæster endnu højere lid til end meningsmålingsinstitutter, da de – foruden troværdighed - også har store summer investeret i udfaldet, vurderede det også som overvældende sandsynligt, at briterne ville forblive i EU.

Men da de første resultater begyndte at komme ind, og Brexit-fløjen det meste af natten opretholdt en lille, men tydelig føring, blev det hurtigt klart, at både meningsmålinger og bookmakere havde ramt ved siden af skiven.

Peter Kellner, der er direktør for YouGov, fastholdt over flere tweets aftenen igennem, at udfaldet nok skulle blive Remain, som hans firma havde forudsagt. Han måtte dog give op klokken lidt over fire, da han tweetede:

»Det ser ud til, at vi er på vej mod et dårligt resultat for Storbritannien, dårligt for meningsmålere og (mindst vigtigt) pinligt for mig.«

Parlamentsvalget

Dermed skriver Brexit-afstemningen sig ind i en fortælling om engelske meningsmålinger, der de seneste år ikke har været lige heldig.

Ved afstemningen om skotsk uafhængighed i september 2014 forudsagde de fleste, at resultatet ville være ekstremt tæt, selv om den endte med et flertal til nej-siden på mere end 55 procent. Ved det britiske parlamentsvalg i maj 2015 forudsagde de fleste meningsmålere også, at det ville være »too close to call«, selv om det konservative parti endte med små syv flere stemmer end konkurrenterne i Labour.

For bookmakerne er historien heller ikke altid lige nådig. I august 2015 var oddsene for, at Elvis blev fundet i live 2000/1, mens chancen for at fodboldklubben Leicester vandt Premier League var 5000/1. Det gjorde Leicester ikke desto mindre 2. maj 2016.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.