Advokat: Der bliver begået systematiske fejl i patientklager

I behandlingen af patienters klager over fejlbehandling, sker der systematiske fejl, mener advokat. Hvis der er tvivlsspørgsmål, skal det komme patienten til gode.

Når patienter får behandlet deres klager efter at være blevet fejlbehandlet, sker der systematiske fejl. Det mener en af Danmarks mest erfarne advokater inden for området, Karsten Høj fra firmaet Elmer & Partnere, skriver Politiken.

Udmeldingen kommer på baggrund af en netop afgjort sag fra Retten i Esbjerg, hvor 59-årige Jørgen Hemmer-Larsen havde brugt fem år og måtte gå til domstolene for at få den korrekte afgørelse. Til sidst fik han erstatning, fordi Retslægerådet afgjorde, at der var begået en »klar lægefaglig fejl«.

Når der er tale om en klar fejl, skal det ikke være »overvejende sandsynligt«, at en skade kunne være undgået, hvis lægen havde handlet på en anden måde, påpeger Karsten Høj. Så skal tvivlen i stedet komme patienten til gode.

I patientklagesystemet er der lagt vægt på, at den enkelte borger skal kunne klage uden hjælp fra advokat.

»Jørgen Hemmer-Larsen havde helt sikkert tabt, hvis han ikke havde hyret en advokat. Den enkelte patient har ikke en chance for at kende denne praksis. Mange advokater kender den ikke. Derfor er det så vigtigt, at Patienterstatningen og Ankenævnet forholder sig til det, men de skriver ikke engang om det i afgørelsen. Og så har patienterne slet ingen chance,« siger Karsten Høj til Politiken.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.