Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Aarhus-skole hæver karaktergennemsnit for indvandrerelever markant

Vi kræver meget og forventer rigtig meget af forældrene, for det er jo deres børn, siger skoleleder.

Arkivfoto. Der bliver færre skoler med 40 procent eller flere tosprogede elever, hvilket glæder eksperter og politikere. Her fra Amager Fælled Skole,
Arkivfoto. Der bliver færre skoler med 40 procent eller flere tosprogede elever, hvilket glæder eksperter og politikere. Her fra Amager Fælled Skole,

Med elevernes læring i centrum er det lykkes for en skole i Viby ved Aarhus at knække koden for, hvordan elever med indvandrebaggrund kan blive løftet rent fagligt.

Det er ellers netop offentliggjort i en ny Pisa-undersøgelse, at børn med indvandrerbaggrund klarer sig markant dårligere fagligt end elever med etnisk dansk baggrund.

Det skriver DR Østjylland.

Undersøgelsen viser, at de 15-16-årige elever med indvandrerbaggrund i 2015 haltede cirka halvandet år efter i læsning, matematik og naturfag i forhold til eleverne med etnisk dansk baggrund.

På Søndervangsskolen har 97 procent af eleverne anden etnisk baggrund end dansk, men på otte år er det lykkes skolen, næsten at fordoble karaktergennemsnittet. Således er det gået fra 3,4 til 6,1.

Skolen har arbejdet målrettet med tre spor, fortæller skoleleder Rani Hørlyck.

»Vi har fået meget mere systematisk opfølgning af den enkeltes elevs læring, de rette medarbejderkompetencer og øget forældreinvolvering,« siger hun til DR Østjylland.

Især forældreinvolvering er et parameter, som undervisningsministeren også peger på. Der skal nemlig stilles krav til forældrene.

»Vi kræver rigtig meget og forventer rigtig meget af forældrene, for det er jo deres børn, og vi kan ikke løfte den her opgave alene,« siger hun til DR Østjylland.

Skolen har fire årlige samtaler mellem elever, forældre og lærer, hvor fokus er på elevens læring, udbytte, og hvad eleven især skal arbejde med frem til næste samtale.

»Jeg tror, at netop fokus på læring er det, vi kan se nogle fine resultater af nu,« siger Rani Hørlyck.

Desuden har skolen en mentorordning til for eksempel lektiehjælp eller aktiviteter uden for skolen såsom en tur i biografen.

»Det handler om meget mere end bare et tal. Mentorerne kan nogle andre ting. De kan støtte med sociale og personlige kompetencer og giver børnene kontakt til det omgivende samfund,« siger skolelederen til DR Østjylland.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.