Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

40.000 danske børn spiller skoleskak og bliver bedre til matematik

Skolernes Skakdag er udbredt til hele landet. Forskning viser, at børn trives og bliver bedre til matematik.

København. Fredag 10. februar mødes skolebørn over hele landet til skakspil. Midt i skoletiden. Og mens de flytter brikker, bliver de bedre til matematik.

Det er Dansk Skoleskak, der står bag initiativet, som i år er udbredt til 266 skoler. Knap 40.000 elever har tilmeldt sig spilledagen.

- Der er forskning, der viser, at børn faktisk bliver bedre til matematik og bedre til at koncentrere sig, når de spiller skak. De trives også bedre, siger Mikkel Nørgaard, som er programleder for læring hos Dansk Skoleskak.

Skolernes Skakdag åbner officielt på Lindehøjskolen i Herlev fredag klokken 8.15.

På Præstemarkskolen i Hinnerup kommer stormester Peter Heine Nielsen og spiller skak mod 50 elever - på samme tid.

Heine er træner for den norske verdensmester Magnus Carlsen, som har været verdens bedste skakspiller siden 2011.

Den forskning, som programlederen henviser til, stammer fra TrygFondens Børneforskningscenter. Her undersøgte man i 2013-2015 effekten af skak på elever i folkeskolens tre første klassetrin.

Konklusionen var, at skaktimerne forbedrede elevernes kompetencer i matematik markant.

- Skakundervisningen forbedrer eleverne i den efterfølgende matematiktest - uanset deres matematiske kompetencer inden forsøget, konkluderer fonden.

I undersøgelsen erstattede man en af elevernes normalt fire matematiktimer med skakundervisning ud fra materiale udarbejdet af Dansk Skoleskak. 482 elever deltog i forsøget.

Især drenge, som var sværere at motivere, havde gavn af skak.

Dansk Skoleskak blev etableret i 1960 af frivillige skoleledere og lærere.

I mange år var det frivillige, som arrangerede skakspil før eller efter undervisningen.

Men de seneste ti år er der ifølge programlederen sket en professionalisering.

- Vi efteruddanner lærere og pædagoger, så de kan bruge det som et redskab i deres undervisning til at gøre eleverne bedre til at gå i skole, siger Mikkel Nørgaard.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.