Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

312 personer har forsøgt at krydse Øresund til fods

Selv om det potentielt er livsfarligt, forsøgte især flygtninge og migranter sidste år i gennemsnit ca. hver anden dag at snige sig over Øresund til fods. På trods af varmekameraer og overvågning er der »garanteret nogen, der er kommet over,« lyder det fra Københavns Politi.

En lastbil i fuld fart på vej ind i tunnelen ved lufthavnen i Kastrup. Tunnelstrækningen mod Peberholm er omkring 3,5 kilometer lang, og selve broen til Sverige er omkring 7,8 kilometer lang. Længden til trods - og på trods af Øresundsbro Konsortiets overvågning med varmekameraer og politiets indsats - er det lykkedes personer at snige sig til fods over Sundet.
En lastbil i fuld fart på vej ind i tunnelen ved lufthavnen i Kastrup. Tunnelstrækningen mod Peberholm er omkring 3,5 kilometer lang, og selve broen til Sverige er omkring 7,8 kilometer lang. Længden til trods - og på trods af Øresundsbro Konsortiets overvågning med varmekameraer og politiets indsats - er det lykkedes personer at snige sig til fods over Sundet.

Sent tirsdag aften skete det igen. Tre personer forsøgte lidt før klokken 23 at snige sig over Øresund - til fods vel at mærke - ved at gå langs skinnerne under vandet.

De pågældende tre blev samlet op af politiet omtrent midt i det nordlige jernbane-rør i tunnelen mod Peberholm, fortæller miljø- og sikkerhedschef Ulla Eilersen fra Øresundsbro Konsortiet.

»Vi har ellers ikke haft episoder de seneste to uger, og der har især været meget lidt af den her type trafik på jernbanen,« siger hun med henvisning til, at det potentielt er livsfarligt at begive sig afsted langs skinnerne i tunnelen.

Alligevel har personer ikke færre end 160 gange det seneste år - eller lidt under hver anden dag i gennemsnit -  forsøgt at snige sig til fods over Øresund, omkring en tredjedel langs skinneren og to tredjedele i motorvejstunnelen.

I alt har mindst 312 personer gjort forsøget, oplyser Øresundsbro Konsortiet.

Ifølge miljø- og sikkerhedschef Ulla Eilersen har man også tidligere set ureglementeret fodgængertrafik over Sundet, men antallet af hændelser er steget markant, siden Sverige 4. januar indførte det såkaldte transportøransvar og billed-ID-kontrol ved tog-, færge-, og busforbindelser ind i landet.

»Vi har ikke tidligere set så mange forsøg på at komme over til fods, som vi har set det seneste år,« siger Ulla Eilersen.

Tæt ved lufthavnen i Kastrup forsvinder motorvejen og jernbanesporet ned i en tunnel, som fører til Sverige over den lille ø, Peberholm. Mellem motorvejen og jernbanen er en græsvold, og forcerer man trådhegnet ved siden af, kan man komme ned på skinnerne nogle få hundrede meter før tunnelen. Området er imidlertid overvåget af både almindelige kameraer og varmekameraer, som automatisk slår alarm, hvis personer færdes langs skinnerne.
Tæt ved lufthavnen i Kastrup forsvinder motorvejen og jernbanesporet ned i en tunnel, som fører til Sverige over den lille ø, Peberholm. Mellem motorvejen og jernbanen er en græsvold, og forcerer man trådhegnet ved siden af, kan man komme ned på skinnerne nogle få hundrede meter før tunnelen. Området er imidlertid overvåget af både almindelige kameraer og varmekameraer, som automatisk slår alarm, hvis personer færdes langs skinnerne.

Tilsyneladende er det især personer, som ønsker at søge asyl i Sverige, der risikerer turen til fods over Sundet. De forsøger turen enten enkeltvis eller i grupper på op til seks personer.

Ifølge miljø- og sikkerhedschefen har Øresundsbro Konsortiet af samme årsag sat varmekameraer og almindelig kameraovervågning op for hurtigt at kunne alarmere politiet og advisere om at få stoppet togdriften, hvis det er nødvendigt.

Alligevel bliver ikke alle opdaget, og eksempelvis lykkedes det fem personer 12. maj sidste år at nå hele vejen til Sverige, selv om dansk politi hurtigt rykkede ud for at finde dem.

»Det er hændt nogle få gange, at folk er kommet over og pludselig dukker op på den svenske side, uden at vi kan sige, hvordan de er kommet så langt,« siger Ulla Eilersen og tilføjer, at Øresundsbro Konsortiet gennem året løbende har forbedret overvågningen i samarbejde med politiet.

Omkring to tredjedele af de 160 tilfælde, hvor personer sidste år begav sig til fods over Øresund, forsøgte de pågældende personer at kommer til Peberholm gennem motorvejstunnelen mod Peberholm. Den sidste tredjedel blev opdaget i jernbanetunnelen ved siden af.
Omkring to tredjedele af de 160 tilfælde, hvor personer sidste år begav sig til fods over Øresund, forsøgte de pågældende personer at kommer til Peberholm gennem motorvejstunnelen mod Peberholm. Den sidste tredjedel blev opdaget i jernbanetunnelen ved siden af.

Hos Københavns Politi understreger vicepolitiinspektør Henrik Møller Jakobsen, at den ureglementeret fodgængertrafik over Sundet »selvfølgelig er et alvorligt problem«:

»For det er altså farligt at gå langs skinnerne i tunnelen. Men vi er også opmærksomme på, at ikke alle er klar over, at man ikke må gå over til Sverige.«

Vicepolitiinspektøren bekræfter, at det primært er flygtninge og migranter, som forsøger turen til fods.

»Der er mange af dem, som vil til Sverige, fordi de har familiemedlemmer derovre,« siger Henrik Møller Jakobsen, som samtidig erkender, at politiet formentlig ikke fanger alle dem, der gør forsøget.

»Der er garanteret nogen, der er kommet over,« siger han.

Politiet sørger for at få togdriften stoppet i tunnelen, når Øresundsbro Konsortiet slår alarm, for det er forbundet med potentiel livsfare at færdes i tunnelen, når togene drøner forbi. Endnu er ingen dog kommet til skade.
Politiet sørger for at få togdriften stoppet i tunnelen, når Øresundsbro Konsortiet slår alarm, for det er forbundet med potentiel livsfare at færdes i tunnelen, når togene drøner forbi. Endnu er ingen dog kommet til skade.

Gennem det seneste år med ID-kontrol ved porten til Sverige har flygtninge og migranter taget flere kreative metoder i brug for alligevel at komme til landet. I foråret kæntrede fire asylsøgere i en båd ud for Saltholm efter et mislykket forsøg, hvorefter de blev reddet i land af dansk politi.

Tidligere har svensk politi også lagt mærke til, at flere flygtninge og migranter er kørt over Øresundsbroen i taxaer, der ikke er omfattet af det svenske transportøransvar.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.