Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
JAZZ

Frisk firestjernet vinyljazz

Den gode gamle vinyl-LP er atter i rotation - her med med fire gode tilbud fra den danske jazzscene

Il Sogno består af den italienske pianist Emanuele Maniscalco, den polske bassist Tomo Jacobson og den danske trommeslager Oliver Laumann. PR Foto: Malwa Grabowska aka Hipermania
Il Sogno består af den italienske pianist Emanuele Maniscalco, den polske bassist Tomo Jacobson og den danske trommeslager Oliver Laumann. PR Foto: Malwa Grabowska aka Hipermania

Il Sogno

Birthday

****

Gotta Let It Out

 

Ornithopter

Tordenkaffe

****

Jaeger Community Music

 

Morten Haugshøj Group

The Street Doctor

****

Gateway Music (også som CD)

 

Signe Bisgaard & Blood Sweat Drum+Bass

Never Ending Shanghai

****

Kong Orange

 

Alt imens musik-oplevelse mere og mere handler om streaming, vokser en modreaktion i form af udgivelser på sort vinyl. Altså på den gode gamle LP, som nu har status af ægte Fugl Fønix. Kort sagt – nu skal der atter afsættes tid og rum til at dykke ned i et medie, der netop kræver tid og rum. Og det har fire aktuelle danske udgivelser da også fået.

Man kan diskutere, hvor dansk LPen »Birthday« er, men de tre musikere – den italienske pianist Emanuele Maniscalco, den polske bassist Tomo Jacobson og den danske trommeslager Oliver Laumann – har i hvert fald mødt hinanden som studerende ved Rytmisk Musikkonservatorium i København. Tilsammen kalder de sig Il Sogno, hvilket betyder »drømmen«, og den er altså gået i opfyldelse i form af dette vinyl- udspil. Her er »Cheyenne« fra Ennio Morricones musik til »Once Upon a Time in the West« en finurlig out-sider i det af musikerne skabte fabulerende og minimalistiske forløb, der giver alsidig oplevelse og stimulerer nysgerrigheden.

Det samme er tilfældet med den aarhusianske kvartet Ornithopter, der består af basunisten Jens Bang, trompetisten Scott Westh, bassisten Jakob Retz og trommeslageren Daniel Sommer. Også her er der udpræget bevægelighed, tilmed med rødder i den avantgardejazz, som saxofonisten Ornette Coleman skabte i slutningen af 1950erne. Melodilinjer tjener til inspiration for individuel og kollektiv improvisation, og messingblæsernes klang og dialog giver gode associationer til Ornette Colemans navnkundige makker, trompetisten Don Cherry. Med lige dele nutid og nostalgi.

Og vi bliver i Aarhus – med guitaristen Morten Haugshøj i front. Han besidder et fornemt håndelag, og hans gruppe – med tenorsaxofonisten Jesper Løvdal, pianisten Simon Gorm Eskildsen, bassisten Thomas Sejthen og trommeslageren Anders Mogensen – bevæger sig i en på én gang stram og bred bebop-tradition. Det er musik med jazz-klassisk struktur og fremdrift, hvor guitaristens kompositioner er springbræt for solistiske udflugter. Temaerne kan være mere eller mindre indsmigrende, men fremhæves skal den boblende blues »Boulerine«, den krummelurefyldte »I Don’t Know« og den dejligt tilbagelænede »Blues for Barney & Wes«, der alle byder på fascinerende spil, ikke mindst fra tenorsaxofonist og guitarist. Og så gør det altid godt at lægge ører til Anders Mogensens levende og dynamiske trommespil

.

Og vi forbliver i Aarhus, hvor Blood Sweat Drum+Bass huserer. Dette fremragende og uortodokse big band er her blevet udvidet på forskellig vis for at byde på musik, som pianisten og komponisten Signe Bisgaard har skabt i tæt samarbejde med designer Laura Rathschau til den digitale tegneserie »Pigen fra Shanghai«. Diverse materiale kan hentes via en app, og det audiovisuelle værk »Never Ending Shanghai« er blevet opført live. Nu foreligger musikken på en LP, som kan nydes uden kendskab til det visuelle eller dramatiske indhold. Altså på samme vis som man kan nyde Igor Stravinskijs »Le Sacre du Printemps« uden kendskab til den tilhørende ballet.

Der er tale om velskrevet, handlingsmættet og omskiftelig musik med masser af originale klange og konfigurationer – fra det simrende og statiske til det dynamiske og dansende. Hvem, der spiller hvilke soli, fremgår ikke af omslaget, men i hvert fald er der eksplosivt guitarspil fra Mark Solborg i den tungmetalliske »Du« og magtfuldt barytonsaxofonspil fra Ole Visby i den ekspanderende »Silk«. Dertil står sangerinden Turid Guldin for en både sart og sensuel fortolkning af den impressionistiske og østerlandske »Shanghai Rain«.

Il Sogno - cover
Il Sogno - cover

Orinithopter - cover
Orinithopter - cover

Morten Haugshøj Group - cover
Morten Haugshøj Group - cover

Signe Bisgaard - cover
Signe Bisgaard - cover

 

 

 

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.