Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
JAZZ

Trommeslagernes mangfoldighed

De to danske trommeslagere, Emil de Waal og Frands Rifbjerg, har begge udsendt en CD i eget navn. Begge byder de på et nuanceret univers, hvor der bliver budt på såvel et uventet repertoire som et godt spillerum for de respektive kapelmestres medmusikere

Trommeslageren Emil de Waal. Foto: Torben Christensen
Trommeslageren Emil de Waal. Foto: Torben Christensen

Emil de Waal + Old News

Gamle Nyheder

**** (4/6)

EDWCD/LDME

Frands Rifbjerg Quintet

Songs and Melodies

***** (5/6)

Gateway Music

Mangfoldighed. Det er et positivt ladet udtryk, som blandt andet er blevet et varemærke for Copenhagen Jazz Festival. Men efter at det er kommet frem, at man kan blive konsulent i mangfoldighed, er det som om, ordet er devalueret en kende. Alligevel trænger det sig på, når det handler om to danske trommeslagere og deres nye CDer.

Umiddelbart forventer man en regulær portion slagkraft, men sådan forholder det sig ikke. Begge giver plads for medmusikere og for et repertoire, der netop er karakteriseret ved sin mangfoldighed.

Den nu 50-årige Emil de Waal har i de senere år stået i spidsen for bandet Old News, hvor veteraner og yngre kræfter af såvel traditionel som modernistisk observans mødes omkring et broget og uortodokst materiale. Ja, her er det primært hentet fra kapelmesterens barndom.

Hans hold består af basunisten Mads Hyhne, pianisten Jacob Anderskov, multi- instrumentalisterne Gustaf Ljunggren og Peter Rosendal, elektronikmusikeren Band Ane, klarinettisten Elith »Nulle« Nykjær og sangerinden Randi Laubek.

Sidstnævnte lægger muntert ud med »Søhestesangen« fra tegnefilmen »Bennys Badekar«, og den fornøjelige stil følger hun op i »Valdemars vuggesang«, som Dirch Passer lancerede i filmen »Styrmand Karlsen«, og som her får sig en veloplagt og velfortjent renæssance. Randi Laubek tegner sig også for en sær og statisk version af John Mogensens »Der er noget galt i Danmark«, og fra samme legendariske ophavsmand får vi også »Sidder på et værtshus«, formidlet i en pragtfuld dialog mellem en hyperfølsom Nulle og en grovkornet Hyhne.

Fra TVserie-verdenen er hentet temaerne fra »Fiskerne« og »En by i provinsen«, begge med en original melodi-tilgang – à la katten om den varme grød. Ja, alt i alt byder Emil de Waal på 14 ganske handlingsmættede og mangeartede værker.

Dagens anden trommeslager, den nu 53-årige Frands Rifbjerg, får i løbet af de første 35 sekunder på sin debut-CD i eget navn udlevet sin trang til solospil. Herefter giver han god plads til de velvalgte sekundanter, sangerinden Marie Fisker, bassisten Anders Christensen, trompetisten Kasper Tranberg og pianisten Søren Kjærgaard.

Det er et album, der ikke ved første ørekast virker så overvældende, men som for hver gennemlytning vokser, idet det udover sin mangfoldighed også er helstøbt – tilmed med en klar kontinuitet.

Balladen »Bless Your Heart« fra 1933 er langt fra den meste kendte sang fra den store amerikanske sangbog. Men dejligt er det, at den er fisket frem, og at Kasper Tranberg giver den en ufravigelig lyrisk og melankolsk tone og stemning, som Marie Fisker ubesværet viderefører i sin egen sang »Close Me In«.

Mere dramatisk bliver det i Kasper Tranbergs »Voodoo«, hvor Miles Davis’ 1960er-kvintet spøger, uden at der er tale om hverken nostalgi eller åndemaning. Det er der heller ikke i Marie Fiskers fine og nærværende fortolkning af den smukke klassiker »When I Fall In Love«, som Anders Christensen følger op med sin tungt fabulerende og let mystiske »Jamil«.

Albummets outsider er Bob Dylans »It Ain’t Me Babe«, hvor Marie Fisker med sang og guitar bibeholder en klar folk/rock-stil, inden Søren Kjærgaard tager over med sin dystre og stillestående »Ballad No. 4«, som de fire instrumentalister formidler aldeles mesterligt.

Udgangsværket er »Søvnig som en flue«, som kapelmesterens far, Klaus Rifbjerg, sammen med komponisten Bent Axen skrev i 1964 til Birgit Brüel i revyen »Hva’ skal’ vi lave?«

Her er det Marie Fisker, der tager denne let absurde blues under sine vinger, og med sublim support fra de fire herrer vækker hun den søvnige flue til live og fuldender det mangfoldige univers.

Trommeslageren Frands Rifbjerg. Foto: Torben Christensen
Trommeslageren Frands Rifbjerg. Foto: Torben Christensen

emil de waal gamle nyheder cover
emil de waal gamle nyheder cover

frands rifbjerg songs and melodies cover
frands rifbjerg songs and melodies cover

 

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.